Ik heb tonijnsalade op van 10 dagen over datum, kan dit kwaad?

Ik heb vandaag 29 december tonijn salade op die goed van tot 19 Dec wat kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (2)

Vaak zijn bij sommige producten een paar dagen over datum niet zo heel erg.
Ik zou alleen wel uitkijken bij vis en vlees die bederven nogal sneller.

- Ruikt de tonijn raar/anders of ziet het er slecht uit (schimmel bijvoorbeeld) dan zou ik hem weg doen

Heb de tonijnsalade al uit de verpakking gehaald? zo ja dan zijn 10 dagen wel erg veel
zo niet dan zou je kunnen kijken of er iets mis is.

10 dagen zijn wel veel!

Je kunt er een voedselvergiftiging van krijgen --> buikpijn en overgeven

(klein detail je zegt 29 december maar het is vandaag 28 december)

mvg.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt de tonijnsalade al gegeten. Dus kun je nu niks meer doen.
Ik denk dat je bang bent dat je er ziek van kunt worden. Daarom ga ik hier iets dieper op in.
Toen je de salade at, heb je denk ik niks vreemds gezien of geproefd. Anders was je wel gestopt met eten. Waarschijnlijk is de salade dan ook niet bedorven geweest.
Verder staat er een tht datum op. Deze is inderdaad heel belangrijk bij producten die bewaard worden in de koelkast. Het voedingscentrum adviseert dan ook om het product na deze datum niet meer te nuttigen. Maar laten we eerlijk zijn, als op een salade staat tht 20 december, dan is deze echt nog niet bedorven op 21 december. Nu ben jij wel een paar dagen verder, maar dat zegt ook niet alles. Wat bijvoorbeeld heel belangrijk is, zijn deze punten:
Heb je het product gekocht en thuis meteen in de koeling gezet?
Was het product nog goed afgesloten?
Staat jouw koelkast op een lage temperatuur?
Dan kan een product echt nog wel goed geweest zijn.
Trouwens, er zijn mensen die alleen nog maar hun ogen, neus en smaak gebruiken om te beoordelen of een product nog goed is. Dit om de voedselverspilling tegen te gaan.
Kortom, heb jij met smaak gegeten en voel je je nog goed terwijl je dit leest? Laat het dan los. Dan zal er niks meer gebeuren. Was het product echt bedorven, dan had je het wel geproefd en had jouw maag en/of darmen nu al gereageerd. Dat gaat echt snel.
Heb je morgen toch iets andere ontlasting, laat ook los, dan was het product misschien op het randje. Jouw lichaam 'ruimt' het dan nog op.
Volgende keer iets beter kijken.
Aanvulling: Al eet je iets dat bedorven is. Veel mensen worden niet ziek, omdat het lichaam dit voorkomt. Je hoort wel eens dat een hele groep,ziek wordt na het nuttigen van een maaltijd. Dit komt dan niet, omdat het bedorven is, maar omdat de 'poepbacterie' aangetroffen is in de maaltijd, omdat de kok zijn handen bijvoorbeeld niet heeft gewassen na de grote boodschap.
Toegevoegd op 28 december 2018 12:20: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Op tonijnsalade staat geen tht datum. Juist omdat het bij een visproduct nauw luistert staat er een tgt (te gebruiken tot) datum op. Bederf ruik en/of proef je lang niet altijd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/eten-bewaren/hoe-lang-kan-ik-bewaren/tonijnsalade.aspx&ved=2ahUKEwiE3Jnw08LfAhVGY1AKHZcWDNwQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw2Wwm0RPhpZ99Qy_tOZqP8c
Deze bron gehanteerd. Maar je hebt gelijk dat er een verschil is tussen THT en TGT.