Veel suikers binnenkrijgen, ongezond of toch niet?

sinds een tijdje eet en drink ik anders, omdat ik dat lekkerder vind.
voorheen ontbeet ik met een dubbele volkoren boterham met roomboter en belegen boerenkaas.
nu eet ik griekse yoghurt met walnoten en honing.
eerst dronk ik cola light, lipton ice tea, en thee zonder suiker.
nu maak ik een flinke kan met sap/moes van sinaasappels met mango, druiven, peer, kiwi en noem maar op.
ik vind het lekker, en het voelt gezond, maar is het dat ook, met al die suikers?
verder ben ik geen snoepkont.

11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt heel gezond allemaal (en dat is cola -light of niet- niet echt), en als je weegschaal niets anders aan gaat geven dan voorheen, dan is er m.i. niets aan de hand. Twee stuks fruit wordt sowieso geadviseerd, en in welke vorm je die dan neemt, is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel stuks fruit krijg je daarmee binnen per dag?
Rieneke1
11 jaar geleden
4 sinaasappels als basis, en gisteren een mango en banaan erbij. vandaag een halve ananas, in die orde moet je denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fruit bevat veel suikers, maar heeft in tegenstelling tot snoep, koekjes etc. wel meteen veel vitaminen, fytochemicalieën, etc., dus in dat opzicht is fruit een veel betere keuze dan de meeste andere suikerbronnen.
Toch wordt over het algemeen afgeraden om meer dan 3 stuks fruit te eten. Dat zijn de simpele aanbevelingen die zoveel mogelijk mensen moeten bereiken, dus die zijn altijd erg versimpeld en toegankelijk gemaakt, om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen een redelijk gezond voedingspatroon krijgen. Dus het is niet zo dat er helemaal geen andere mogelijkheden zijn, maar dan zou je je er wel goed in moeten verdiepen hoe je de rest van je voedingspatroon moet aanpassen.
Als je voor de rest geen suiker en zoetmiddelen gebruikt, en alle graan- en meelproducten altijd volkoren neemt, zou je wel wat meer dan 3 stuks kunnen gebruiken, dan lijkt mij bijvoorbeeld 4 geen probleem. Maar 6 stuks fruit per dag is wel erg veel. Ik heb me er nooit genoeg in verdiept om daar met zekerheid iets over te zeggen, maar het lijkt me dat dat toch wel echt teveel is. Wat je in ieder geval ook kan doen is de sap zoveel mogelijk verdelen over de dag, dus niet een paar glazen sap achter elkaar, maar bijvoorbeeld telkens een half glas, en vooral bij de maaltijd ipv tussendoor, omdat de vezels (en ik geloof ook eiwitten) van de maaltijd zorgen dat de suikers langzamer worden opgenomen, waardoor het je bloedsuikerspiegel wat minder sterk zal laten pieken (en als bijkomend voordeel neem je door het fruit bij de maaltijd meer ijzer op).
Maar dat haalt natuurlijk niet weg dat je een behoorlijke hoeveelheid calorieën uit fruit binnenkrijgt, waardoor je mogelijk óf teveel calorieën binnenkrijgt, óf minder calorieën uit andere voedselgroepen moet binnenkrijgen, en daardoor mogelijk voedingsstoffen tekort komt die je vooral uit die voedselgroepen haalt. En natuurlijk is het belangrijk om de héle vrucht te gebruiken, dus niet persen en dan alle vruchtvlees weggooien en alleen het losse sap drinken, want dan gooi je de vezels weg, die erg belangrijk zijn. Maar als je zegt dat je er sap/moes van maakt, neem ik aan dat je het gewoon pureert en het geheel opdrinkt, en dan is dat natuurlijk geen probleem.
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt fynnya!
ik gebruik idd de hele vrucht, ik zet de staafmixer er op.
bij de maaltijd gaat niet lukken; ik eet maar twee keer per dag, en bij het ontbijt drink ik slappe koffie en water om de meds mee in te nemen.
wat verdelen over de dag is wel een goed idee wat toepasbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je maar twee keer per dag eet, is je kans op een sterk schommelende bloedsuikerspiegel al groter dan wanneer je 3 maaltijden en 3 tussendoortjes (of 6 kleine maaltijden) eet, dus misschien is het dan in jouw situatie nog wat belangrijker om op te passen met veel fruit.
Een andere manier om te zorgen dat de suikers minder snel opgenomen worden, is door je 'smoothie' te verrijken met wat vetten (die er meteen voor zorgen dat sommige vitaminen uit het fruit veel beter opgenomen worden) en/of proteïne. Bij vetten kan je denken aan een beetje gebroken lijnzaad, lijnzaadolie of amandelen meepureren. Amandelen vind ik zelf altijd heerlijk erbij smaken, lijnzaad is iets waar sommige mensen aan moeten wennen in het begin (maar het bevat wel behoorlijk veel omega3-vetten, dat is wel weer een voordeel), andere noten of zaden kunnen natuurlijk ook als jij dat lekker vindt. Bij proteïne kan je bijvoorbeeld denken aan wat (soja)yoghurt, of je zou het wat kunnen "uitwisselen" met je ontbijt, dus wat van je fruitsap door je ontbijt, en wat van je yoghurt door de sap van de rest van de dag.
Rieneke1
11 jaar geleden
amandelen door het fruit, gek idee, maar misschien heel lekker; ga het zeker proberen!
bedankt fynnya!

Het beste antwoord

Op zich is het geen probleem als je wat suiker naar binnen werkt maar hoge concentraties suiker in je voeding veroorzaken wel schommelingen van je bloedglucosespiegel en die kunnen weer insulineresistentie veroorzaken en uiteindelijk dus diabetes maar ook andere kwalen. De een zal hier eerder last van krijgen dan de ander en er spelen ook andere factoren mee, zoals je mineralenhuishouding, bijvoorbeeld zink en chroom. Daarom ben ik een voorstander van volwaardige en gevarieerde voeding met niet al te veel suiker, waarbij je fruit beter kunt eten dan uitgeperst drinken.

Met een grote kan sap werk je een enorme hoeveelheid suiker naar binnen. Afhankelijk van het soort fruit zit er 10 tot 15% suiker in sap. Dat betekent dat je met een liter sap al gauw 150 gram suiker wegklokt. Dat is meer dan een kilo per week, buiten alle andere zoetigheid in je voeding.

Dat je zoet lekker vindt is niet zo bijzonder want dat is aangeboren. Moedermelk is namelijk zoet en vet. Gaandeweg het opgroeien zou je smaak zich moeten ontwikkelen waardoor je meer bittere en zure smaken leert waarderen. Dat neemt niet weg dat we zoet lekker blijven vinden. Ik vind fruit ook heerlijk en voor een bakje Griekse yoghurt met walnoten en honing mag je me middenin de nacht wakker maken. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt kees, ik zal dan maar wat dimmen.
het gekke is dat ik helemaal geen zoetekauw ben, ik snoep zelden of nooit.
ik hou meer van hartig en vet.
hmzz het is ook niet goed of het deugt niet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je, ik ben ook niet zo'n zoetekauw. Het gaat mij ook niet zozeer om het zoet maar een goeie crème brulèe, tiramusu of echt vruchtenijs vind ik heerlijk, om over dan klassieke Griekse toetje verder maar te zwijgen. Hoewel ik mierenzoet weer niet lekker vind maar zo af en toe ontzeg ik me die dingen echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volkomen begrijpelijk jongens!
Ik ben ook geen zoetekauw, maar een écht lekker toetje, al is het soms erg zoet... dat kan zo verschrikkelijk onweerstaanbaar zijn!!! Trouwens, prima antwoord, Kees! +

Andere antwoorden (4)

volgens mij niet

met teveel suiker kun je suikerziektes enz krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoetigheden verhogen het risico op diabetes type 1 niet, m.a.w. Je krijgt geen suikerziekte van suiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zit het dan met type 2, Jan?
Proficiat voor de gezonde omschakeling alvast. Ik ontbijt eveneens op min of meer jouw manier : griekse yoghurt waar ik krenten, rozijnen, gedroogde cranberries, geroosterde pompoenpitten en lijnzaad aan toevoeg. In vruchten zitten inderdaad veel natuurlijke suikers, maar het lijkt mij nog altijd een stuk gezonder dan toegevoegde suikers, (onverzadigde) vetten. Ik heb eveneens de indruk dat je na zulk ontbijt voldaan bent voor enkele uren waarbij je dan ook minder zal grijpen naar tussendoortjes. Diabetici moeten oppassen met het eten van bananen en druiven want daar zitten heel veel suikers in, toch lijkt me dat niet ONgezond voor gezonde mensen. Ik ben geen voedingsdeskundige, maar ik denk dat er helemaal niets mis is met jouw eetpatroon, integendeel! (ps die walnoten ga ik ook eens proberen, goeie tip!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil tussen 'natuurlijke' en toegevoegde suikers?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kees, hier kan je lezen over het verschil:
http://suikerwijzer.nl/geraffineerde-suiker/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar staat dat er nauwelijks verschil is. Overigens moet je onderscheid maken tussen geraffineerd en ongeraffineerd of tussen natuurlijk en onnatuurlijk. Verschillen maken tussen natuurlijk en geraffineerd is appels met peren vergelijken. Het is mij al geruime tijd bekend dat stoffen als zink en chroom een belangrijke rol spelen bij het verwerken van suiker maar dat maakt grote hoeveelheden ongeraffineerde suikers in de voeding, en dan heb ik het over mono- en disachariden, nog niet gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kees, er staat juist wel dat er een groot verschil is. Geraffineerde suiker is bewerkt en ontdaan van stoffen die je helpen het te verteren waardoor je reserves worden aangesproken, je bloedsuikerspiegel omhoog vliegt en je weerstand verminderd.
Ongeraffineerde suiker is suiker in zijn natuurlijke vorm (onbewerkt) Geraffineerd is dus bewerkt en onnatuurlijk en ongeraffineerd is niet bewerkt en dus natuurlijk zoals fructose in fruit. Dus ik begrijp die opmerking over appels en peren niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De suikers die wij kennen zijn allemaal natuurlijk, want gewonnen uit suikerriet, suikerbieten of andere plantjes. Van ruwe rietsuiker en honing, nauwelijks tot niet bewerkte suikers, stijgt je bloedglucose net zo snel als van tafelsuiker. Ik wil er geen taalspelletje van maken maar als je twee verschillende begrippen met elkaar vergelijkt dreig je een rookgordijn op te trekken. Als je ongeraffineerd tegenover onnatuurlijk stelt doe je dat. Ongeraffineerd staat tegenover geraffineerd en onnatuurlijk tegenover natuurlijk. De suggestie wordt daarmee gewekt dat natuurlijk gezond is en onnatuurlijk ongezond, geraffineerd ongezond en ongeraffineerd gezond. Je lijkt me slim genoeg om je te realiseren dat je daar zo af en toe gelijk mee kunt hebben maar lang niet altijd. Als je stelt dat suiker, al dan niet geraffineerd, niet meer dan matig moet worden gebruikt, maar wel liefst ongeraffineerd en liefst in combinatie met voldoende vezels en andere voedingsstoffen, dan ben ik het met je eens. Een (m.i. terechte) relativering opmerking van Anna, de schrijfster van de website waarnaar je verwees:
"De ongeraffineerde rietsuiker van Zonnatura is beter dan de gewone rietsuiker, omdat die ongeraffineerde vorm wat meer mineralen bevat. Je lichaam hoeft die mineralen dan niet uit z’n eigen reserves te halen. Verder verschilt het helaas nauwelijks van geraffineerde suiker." In onderstaand stukje van één van die websites staat heel duidelijk dat ook natuurlijke suikers snel worden opgenomen:
"“Snelle” suikers zijn de suikers die snel worden omgezet in glucose. Deze worden dus ook snel opgenomen in je bloed. Je krijgt snel energie voor een korte tijd. Het is de zoete suiker, zoals de witte, bruine en basterd suiker. Ook druivensuiker, rietsuiker en de suikers in honing behoren hiertoe. Maar die snelle opname is niet goed voor je lichaam. De alvleesklier, die insuline maakt, heeft grote moeite de suiker te reguleren." Ik lees ook iets dat domweg niet klopt:
"Is de suiker bruin / geelachtig (vaak rietsuiker) dan heb je ongeraffineerde suiker."
Ik weet niet of bij jou sprake is van over- dan wel ondergewicht, maar wat je omschrijft als ontbijt klinkt naast lekker helemaal niet zo gek!
(^_^)

Wel is het zo dat als je zo'n flinke ontbijt neemt, dan moet je voor de rest van de dag opletten dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt.

Vruchtensap bevat heel veel suiker, even veel als b.v. een cola (niet de light versie!) Is het misschien een idee voor je om met al die lekkere fruiten in plaats van sap uitpersen een smoothie te maken...? Dat is nóg lekkerder, bevat meer vezels, en omdat het meer vult, krijg je ook minder suikers binnen.

Met name voor je ontbijt is het verstandig om voldoende langzame suikers binnen te krijgen, maar ook eiwit en vet. Met name eiwit zou misschien iets meer kunnen in je huidige ontbijt. Je zou b.v. je smoothies kunnen verrijken met een beetje sojamelk of een paar lepeltjes magere melkpoeder.
Een sneetje volkoren brood met een plak vleeswaar, zeker als het mager is (Yorkham, serrano ham, kalkoen...), kan beslist geen kwaad.

Griekse yoghurt is ook behoorlijk vet, dus moet je ook niet overdrijven. Er wordt vocht aan de yoghurt onttrokken, waardoor je zout verliest (vandaar dat het zoeter smaakt), een beetje mineralen en eiwitten. Je zou b.v. roeryoghurt kunnen overwegen: is ook lekker smeuïg en vullend, maar iets minder calorisch.
Dat zelfde geldt voor de walnoten. Ze zijn supergezond, en ik ben gek op, maar ze bevatten echt héél veel calorieën (hoewel recente studies hebben aangetoond dat de daadwerkelijk geleverde energie door noten lager is dan wat met de traditionele analytische methodes altijd werd geschat)

Verder denk ik dat afwisseling ook belangrijk is, want van alles kan je op een gegeven moment moe worden, dus het kan ook geen kwaad als je ook af en toe iets anders neemt, b.v. je vertrouwde boterham met kaas.
Het geheim achter een gezonde voeding is (onder andere) een gevarieerde, afwisselende voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt gabi, maar de calorieen zijn niet van belang.
ben 1.75, en blijf 60 kg wegen, wat ik ook eet.
ben ook geen zoetekauw of snoepkont.
wat bedoel je precies met een smoothie?
ik pers alleen de sinaasappels, de andere vruchten doe ik in stukjes, en ik zet er de staafmixer op.
en vlees koop ik alleen voor de katjes, dat eet ik zelf niet.
ik eet verder best gevarieerd, met volkoren producten.
heb alleen wel de neiging het avondeten over te slaan, maar ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dan heb je mazzel, wat gewicht betreft! Met smoothie bedoel ik min of meer wat je blijkbaar maakt: niet alleen vruchtensappen mengen, maar een fruitspa als basis gebruiken, en hele fruit hieraan toevoegen.
Als je dat mixt met een blender, dan komt lucht erbij, en wordt het wat zachter van textuur en smaak. Gebruik van melk(vervangers) is om het nog romiger en voller te maken, en dat is een optie die je zeker kan overwegen, zowel voor de smaak als vanuit een nutritioneel oogpunt.
Een banaan (als je dat lekker vindt) is in feite een geweldige aanvulling voor zo'n smoothie, en je kan ook proberen andere fruit dan sinaasappels als basis voor de smoothie. Probeer een keertje met een pak appelsap, perzik, granaatappel, cranberry... Wortelsap kan je ook gebruiken: supergezond en lekker ook! Zonder vlees kan je uiteraard prima overleven. Voor de katten is een ander verhaal, maar dat weet je al... ;-)
Let je wel op dat je geen tekort op B12 oploopt? Als je genoeg zuivel (of bier) eet of drinkt is dat geen zorg. In ieder geval is het wel belangrijk dat je voldoende eiwit binnenkrijgt met je ontbijt, daar kan je heel veel oplossingen voor verzinnen, met vleesvervangers, eiproducten... noem maar op. En het overslaan van het avondeten... dat weet je zelf ook dat het niet zo gezond en verstandig is, maar ja... als je verder gezond bent en blijft...
Rieneke1
11 jaar geleden
wortelsap??? zie ik er uit als een konijn gabi? :)
en yoghurt zit toch boordevol eiwit dacht ik?
en zo'n pak sap, zitten daar juist geen foute suikers in?
b12 zit wel goed, ik eet veel kaas, en maak vaak een grote pan chili sin carne, met veel kidneybonen.
eet al 36 jaar geen vlees, dus anders was ik allang bezweken :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou... en kat met lange oren heeft toch iets weg van een konijn...
(^_°) Wortelsap kan je in flessen van 1/2 liter kopen en is écht erg lekker, moet je een keer proberen, maar niet te veel want het kan overheersen. Een pak sap hoeft helemaal geen verkeerde suikers te bevatten. Er zitten exact dezelfde suikers als in je vers geperst (of gepureerd) fruit, mits je geen troep à la Dubbel Fris of Spa Citron neemt.
Zelfs sappen uit concentraat bevatten niets anders dan de natuurlijke suikers uit het fruit, ff de ingrediëntenlijst checken, en dan weet je het zeker. En wat de vitamines betreft, heb ik helemaal niet het idee dat je niet weet waar je mee bezig bent, dus maakte ik mij geen echte zorgen, maar het zit in de aard van het beestje om toch door te vragen en advies te geven!
Rieneke1
11 jaar geleden
nou vooruit, ga het een keer proberen, wie weet :)
dank voor je advies!
Er is een groot verschil tussen geraffineerde ( de witte) en ongeraffineerde (natuurlijke) suikers.
Door het raffineren van suiker worden worden allerlei stoffen uit de suiker gehaald die het lichaam nodig heeft om de suiker goed te verwerken.
Ongeraffineerde suiker, zoals in fruit, bevat allerlei vezels, mineralen, enzymen en vitaminen die je lichaam nodig heeft om de suiker goed te verteren. Door het eten van geraffineerde suiker moet je lichaam deze stoffen uit de eigen reserves halen wat het immuunsysteem kan verzwakken.

Geraffineerde suiker, zoals in koekjes, frisdrank en snoep, zorgt ook voor een snelle verhoging van je bloedsuikerspiegel ( dit geeft dan korte tijd een gevoel van energie). Je lichaam moet te hard werken om dit weer omlaag te krijgen wat voor klachten kan zorgen zoals vermoeidheid en depressiviteit.

Conclusie: Je kan rustig al dat fruit blijven eten. Het bevat alle nodige stofjes waardoor je lichaam de suiker goed kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een flinke kan is al gauw meer dan een liter. Mineralen of niet, suiker bevat 4 kcal per gram, toch? Begrijp ik goed dat je dus rustig een substantieel van je dagelijkse calorieën uit vruchtensap zou kunnen halen zonder negatieve gevolgen voor je gezondheid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kees, Rineke verteld dat ze van de vruchten moes maakt, dus ik denk dat in dat "sap" dan de volledige vrucht zit inclusief alle vezels. Het lijkt me sterk dat je daar meer dan een liter in 1 keer van weg kan werken, dan zit je toch met veel minder al snel behoorlijk vol.
Daarnaast ligt het verhaal over de inname van calorieën niet zo simpel, niet alles wordt door het lichaam opgenomen en het kost ook weer calorieën om het te verteren. Ik heb zelf ook nog nooit een dik mens gezien die veel fruit eet en geen geraffineerde suikers. Meestal ligt de oorzaak van overgewicht toch elders. Teveel vet, koek en allerlei ongezonde snacks bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er maar aan waar je het accent op legt. Ik lees sap/moes in de vraag van Rineke. Op de websites waar je de links van gaf wordt niet zo opgetogen gedaan over natuurlijke suikers als jij doet. Op de ene wordt duidelijk aangegeven dat o.a. ruwe rietsuiker weliswaar wat meer mineralen bevat maar verder niet veel verschilt van geraffineerde suiker. Op de andere wordt gesproken van complexe en niet-complexe koolhydraten, waarbij volkoren producten tot de 'complexe suikers' worden gerekend. Ik ben wel met je eens dat wat meer dan de aanbevolen twee porties fruit heus niet meteen aanzet tot overgewicht maar als zo'n kan geheel of gedeeltelijk puur sap bevat dan kun je je toch echt beter even achter de oren krabben en je afvragen hoeveel suiker je daarmee naar binnen werkt. Voor die suikers maakt versgeperst of verpakt uit de super niets uit.
Rieneke1
11 jaar geleden
het gaat mij puur om de gezondheid.
ben 1.75 en weeg 60, wat ik ook eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Versgeperst maakt in dit geval wel uit omdat Rineke de vruchten pureert en dus alles van de vrucht inneemt. In de supermarkt koop je meestal alleen het sap wat dan vaak ook nog verhit is om het langer houdbaar te maken, daarmee maak je o.a. de enzymen dood.
Van alleen maar sap, zonder vruchtvlees kan je inderdaad al makkelijker meer drinken dan van gepureerd fruit (geeft sneller een vol gevoel) en dan zal je dus ook meer calorieën binnen krijgen met alleen maar sap omdat de hoeveelheid suiker hetzelfde is. Als je zou willen afvallen zou je dan naast het eten van hele vruchten beter water kunnen drinken. Over de websites: Ik heb mijn tekst grotendeels van die eerste website overgenomen. Ik wist het zelf ook allemaal wel, maar het stond daar ook prima verwoord, dus nam ik het voor het gemak even over. Ik heb niets vermeld wat ook niet op die site staat. Dus ik begrijp niet waarom ik meer opgetogen zou zijn dan die site.
Ik heb het zelf echter niet over ruwe rietsuiker gehad omdat daar de vraag van Rineke helemaal niet over ging. De vraag ging over suiker in fruit. De tweede site die ik vermeld heb heeft het inderdaad ook over langzame suikers in o.a. volkorenproducten, maar ook daar ging de vraag van Rineke niet over, daarom heb ik het er zelf niet over gehad.
Maar ook deze site adviseert in de laatste alinea om fruit te eten voor meer energie en geen geraffineerde suiker te nuttigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Conclusie: Je kan rustig al dat fruit blijven eten. Het bevat alle nodige stofjes waardoor je lichaam de suiker goed kan verwerken.", zeg je letterlijk. Ik vind dat erg optimistisch, alleen al omdat fruit steeds maar weer veredeld is naar onnatuurlijk hoge suikergehaltes. Nogmaals, als die sapkan het volledige fruit bevat ben ik met je eens dat de gevolgen voor de gezondheid wel mee zullen vallen. Heb je overgewicht dat kun je het beter rustig aandoen met fruit in wat voor vorm ook want zo'n kan fruit bevat al gauw 150 gram pure suiker. En dan heb ik het nog steeds over het suikergehalte in de totale vrucht. Als we over sap praten ligt het percentage nog veel hoger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het fruit dat ikzelf eet is in elk geval niet "veredeld" omdat het biologisch is:-P En wat de hoeveelheid betreft: Rieneke heeft geen last van overgewicht en snoept verder niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Heb je enig idee wat er doorgaans met 'veredeld' wordt bedoel als het over gewassen gaat?
2. Wie zegt er dat Rineke overgewicht heeft?
3. Is het je bekend dat je zonder overgewicht ziekten als diabetes type 2 (maar nog veel meer) kunt krijgen?
4. Je realiseert je tenslotte toch hopelijk dat je ook met producten uit de natuurvoedingswinkel de meest uiteenlopende welvaartsziekten op kunt lopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Ja veredeling kan gebeuren door o.a. kruising en selectie, maar óók door genetische manipulatie. In de gangbare landbouw wordt dit meestal gedaan om de opbrengst te verhogen ook als het ten koste gaat van gezondheid en milieu. In de biologische landbouw werkt dit toch echt heel anders en zijn er zeer strenge regels.
2. Niemand zegt dat, maar jij legt het accent steeds op overgewicht in je betoog.
3. Ja, maar het is mij niet bekend dat je dit zou kunnen krijgen door het eten van fruit. Wel door het eten van snoep, witbrood enz. en te weinig groente en fruit.
4. Haha, dat realiseer ik me gelukkig ook! Ze verkopen er namelijk ook vlees en veel te vette zuivelproducten. Ook de zogenaamde suikervervangers zoals ahorn- en agavesiroop laat ik liever buiten de deur;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan denk ik ook nog ineens aan de biologische koekjes, snoep en chips die je kan kopen. Het zal wel ietsje minder slecht zijn, maar nog steeds niet gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Veredeling van fruit is er eeuwenlang op gericht geweest om vooral het suikergehalte te vergroten. Dat is de voornaamste reden dat druiven gemiddeld 15 gram suiker per 100 gram bevatten, gunstig om krachtige wijnen van te maken.
2. Niet bedoeld als accent. Wil je overgewicht voorkomen dan moet je de hoeveelheid calorieën in evenwicht houden met de verbranding. Bij een overmaat aan koolhydraten door een buitensporige hoeveelheid fruit (ik weet het, ik chargeer ietwat) moet je dus besparen op vetten en eiwitten, om over de meeliftende vitamines etc. verder maar te zwijgen. Je loopt risico's op tekorten, zeker als je aan weinig voedsel voldoende hebt.
3. Diabetes type 2 en overgewicht zijn in feite gebreksziekten. Mensen die veel fruit eten zijn doorgaans redelijk bewust met hun voeding bezig en dan is er weinig aan de hand. Mensen die veel vruchtensap drinken, en daar ging het me om, kunnen de fout ingaan omdat ze substantieel veel suikers binnenkrijgen en mogelijk deficiënties oplopen als ze op gewicht willen blijven door andere nutriënten minder te nuttigen. Als, dan anders... Maar goed, ik denk dat we het daar ook wel over eens zullen zijn.
4. Je leert elkaar gaandeweg zo'n woordenwisseling een klein beetje kennen, dus dat dacht ik al. ;-)
5. Niet alleen kennen, ook waarderen, althans mijnerzijds. Je kwam als relatieve nieuweling binnendenderen met een soort stelligheid die me prikkelde tot reageren. Laat ik eerlijk zijn dat de accenten die ik af en toe hanteerde als tegenwicht bedoeld waren. Ik ben namelijk al geruime tijd heel goed op de hoogte van het enorme belang van micronutriënten en van de desastreuze effecten van raffinage waarmee ze uit ons voedsel worden verwijderd. Hoewel ik twee periodes van mijn leven in totaal enkele tientallen jaren vegetarisch gegeten heb doe ik dat nu alweer een poosje niet, hoewel ik iedere dag vlees ook weer niet nodig vind. Kortom, ik denk dat je wel weet waar je het over hebt maar ik ben het niet altijd helemaal eens met de accenten die je legt, als ik het zo mag uitdrukken.