Wie kan mij helpen bij het interpreteren van dit recept

Ingrediënten van Kip Kerrie
500 gram kipfilet in blokjes
■1 eetlepel garam masala
■2 theelepels djahe
■2 eetlepels assemwater
■1 stuks grote fijngesnipperde ui
■1 theelepel koenjit
■1 eetlepel sambal
■1 theelepel zout
■1/3 blok santen
■1 stuks korianderwortel, gehakt
■1 handvol korianderblad
■400 mililiter water
■2 stengels bleekselderij, in stukjes
■1 stuks grote wortel, in stukjes
■1 kopje rozijnen

Bereidingswijze van Kip Kerrie
Fruit de ui in wat olie en voeg daarna de garam masala, djahe, koenjit, sambal korianderwortel, bleekselderie , wortel, zout toe.
Roerbak 1 minuut en voeg water, assemwater, rozijnen, kip en de santen toe.
Laat het geheel zachtjes stoven totdat de kip gaar en de saus gebonden is.

Vragen:

1) Moet ik het 1/3 blok santen er gewoon bij gooien?
2) Moet ik het koude water en de rauwe kip gelijk erin gooien? Niet eerst kip bakken?
3) Kan ik ook bleekselderij uit potje gebruiken? zo ja, hoeveel.
4) Hoe lang kan ik de geopende pot sambal in de koelkast bewaren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Vraag 1: Gooi het blok Santen er niet zomaar in maar pak een aardappelschilmesje en snij boven de pan plakjes van het blok af. Het gaat heel snel. Als je het hele blok erin gooit bestaat de kans dat je een brok(je) onopgeloste santen op iemands bord serveert.
Vraag 2: Eerst de kip even goed aanbraden en 1 minuut later het water.
Vraag 3: Neem geen bleekselderij uit een potje. Het is duur, het smaakt kunstmatig en heeft geen 'bite' meer.
Vraag 4: Of je sambal geopend kunt bewaren? Ik weet niet waarom je geen deksel hebt, maar als je die niet hebt kun je wat alluminiumfolie nemen en het hier mee afdekken. Dat is echt beter.
Overweeg voor kip kerrie chilipoeder. Het voordeel van chilipoeder is dat de kip kerrie mooi geel blijft, terwijl bij sambal je kip kerrie rood kleurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vanwege het gevaar van salmonella besmetting zou ik de kip eerst even aanbraden.
Ik zou de blok "Santen" verkruimelen.
Verder zou ik water heet laten worden zodat je kippetje niet taai wordt.
Bleekselderij uit een potje vind ik jammer de fijne aroma mis je dan.
Sambal is vrij lang houdbaar, je kunt er een laagje olie opdoen tegen het uitdrogen maar is niet echt nodig..
Succes met je recept.