Hoe kan het dat kraanwater in een dorp verder zo anders smaakt?

Het dorp is maar 8 km verderop. Mensen bij mij uit het dorp en andersom merken het ook.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
SimonV
10 jaar geleden
Om welk dorp gaat het?
Waterbedrijf Groningen bedient Stadskanaal, maar ik weet niet of het andere dorp ook bediend wordt? http://www.waterbedrijfgroningen.nl/nl/organisatie/overons/paginas/factsfigures.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stadskanaal en onstwedde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kun je volgens mij ook gewoon aan je waterleidingbedrijf vragen. Het zal wel iets met hardheid of wingebied te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer ik in Zwolle ben, en ik vraag daar in een restaurant om een kopje thee, dan zit er witte kalk (?) op het water. Thuis niet zo. Komt omdat Zwolle weer ander water heeft dan bijvoorbeeld Wezep of omstreken.

Het beste antwoord

De smaak van het water wordt bepaald door de herkomst en de behandeling. Water heeft een groot oplossend vermogen. Grondwater uit waterputten in krijtlagen bevat veel kalk. Water uit een zanderige ondergrond is zacht. Maar niet enkel kalk wordt opgelost. Ook metalen, niet-metalen, ... Sommige ongewenste stoffen worden verwijderd door de behandeling die nodig is om gezond drinkwater te maken.
Een waterleverancier kan meerdere grondwaterputten exploiteren. Afhankelijk van de watervoorraad op een bepaalde plaats, kan hij er een groter of een kleiner gebied mee bevoorraden. De grens van zo'n leveringsgebied kan net tussen jouw dorp en het dorp verderop liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat die dorpen een andere waterleveancier hebben. Dat ze maar 8km uit elkaar liggen wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde water krijgen. Ergens is er een grens tussen de leveranciers.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik woon in zuid Limburg en krijg het water van Duitsland. Lekker zacht, geen kalk, geen zout in de vaatwasser geen kalkaanslag enz. En de koffie smaakt beter dan een stad verder;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Ons" water hier is ook heerlijk zacht :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je daar aan?
Ik heb verschillend waterhardheidskaarten.
Die geven een ander beeld hoor. En ik woon in Noord Brabant. Wij hebben hier geen hard water. http://www.krnwtr-drinkkraanwater.nl/2010/05/wat-is-waterhardheid-en-hoe-hard-is-jouw-water/ http://www.vitens.nl/overvitens/water/waterkaart/paginas/waterkaarthardheid.aspx
Arnhem heeft het..
Noord: zacht water
Zuid: hard water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kort uitgelegd: in water zit kalk en de hoeveelheid daarvan verschilt bij (bijna) elke plaats. dit zou mogelijk het smaak verschil veroorzaken