Grillen is iets verwarmen bijv door een grillpan of grilloven. Gratineren is kaas oid laten smelten door verwarming
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grillen is doormiddel van een gril het gerecht bereiden.

Gratineren =

Na de bereiding van het gerecht het gerecht voorzien van paneermeel / broodkruimel en dit met een hoeveelheid boter onder een gril plaatsen om een mooie bruine kortst te verkrijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de plaats van paneermeel / broodkruim kan men er ook geraspte kaas voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grillen is het door en door gaar laten worden worden van een gerecht. Het bakt in feite in zijn eigen vet. Bij bakken wordt er braadvet toegevoegd waarin het gerecht ligt gaar te worden. Bij grillen niet, daar is het gerecht alleen even met wat olie ingevet en wordt verder zonder vet gegrild.
Bij gratineren is het gerecht al gaar en wordt alleen de bovenkant onder de grill gezet om een korstje te bakken of kaas te laten smelten/bruineren.
amc
12 jaar geleden
Gratineren.

Om een gerecht een mooi en lekker krokant goudbruin korstje te geven, kan het gegratineerd worden in de oven. Hiervoor wordt het afgedekt met een laagje kaas, paneermeel met klontjes boter, room of een speciale saus. Gebruik voor het gratineren de bovenwarmte van een op de hoogste stand voorverwarmde conventionele oven, of het grillelement.

Voor gerechten die al warm zijn, maar alleen nog een krokant korstje moeten krijgen, is het grillelement het handigst. Moet het gerecht ook nog worden verwarmd dan kunt u beter op een lagere temperatuur gratineren. Stel hiervoor de oventemperatuur lager in of plaats de schaal verder van het grill element.

Grillen
Gegrilde gerechten worden bereid boven directe hitte. Dat kan gloeiende houtskool in de barbecue zijn, maar ook de directe hitte van een grill in de oven of een grillpan op het fornuis. Door de hoge temperatuur schroeit het vlees snel dicht. Niet alleen vlees kan worden gegrild, ook vis, gevogelte en groenten van de grill krijgen een heel eigen smaak en aroma.