wat is het verschil tussen tarwebloem, volkoren bloem, en zelfrijzendbakmeel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
16.2K

Antwoorden (4)

Tarwebloem is meestal het witte tarwebloem, verkregen door maling van tarwe zonder het bruine deel.

Volkorne bevat ook de vezels &het bruine spul) en is wat grover.

Zelfrijzend bakmeel is meestal tarwebloem met een rijsmiddel (bv bakpoeder) toegevoegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tarwemeel;
Is fijner gemalen dan volkorenmeel, en vaak ook gezeefd. Hiermee
krijgt u een lichter, bruin brood. Voor lichtbruin brood kunt u
ook zelf een mengsel maken van 40% bloem en 60% (gezeefd)
volkorenmeel.

Volkorenmeel:

Is gemalen van de hele tarwekorrel en bevat vrijwel geen
toegevoegde stoffen. Alle vezels en de hele kiem zijn behouden;
met dit meel krijgt uw brood een vochtige, stevige structuur.
Koop een goede kwaliteit meel bij de warme bakker of in
natuurvoedingswinkels.

Zelfrijzend bakmeel is een combinatie van bloem en bakmeel, waaraan smaakmakers zijn toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoeld wordt, denk ik, volkorenmeel, dat is niet zo fijn als bloem en bestaat uit de gemalen totale graankorrel, inclusief de kiem en de wandlagen (zemelen) van de graankorrel; 100 kg graan geeft gemalen 100 kg volkorenmeel.
Volkorenmeel bevat alle vitamines en mineralen, het is veel gezonder dan de witte bloem die uiteindelijk in de fijnste vorm alleen maar uit de witte kern van de graankorrel bestaat.
Bruin brood hoeft niet van volkorenmeel gemaakt te zijn maar is vaak van "gezuiverd" gemakkelijker bakbaar meel met toevoeging van kleurstof (gebrand moutmeel). Ge- en verbrand voedsel zou oorzaak zijn van soorten kanker.
Voor het bakken moet voor het rijzen (voor het luchtig maken) aan meel gist worden toegevoegd. Een gemakkelijke maar zeker niet optimale vervanging van gist is bakpoeder.
Zelfrijzend bakmeel is patentbloem (gebleekte tarwebloem) waaraan bakpoeder is toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tarwebloem is meel, gemalen uit tarwe. Verkrijgbaar als patentbloem, bakmeel, witte bloem, volkorenmeel en griesmeel, in volgorde van grofheid. Volkoren betekent altijd gemalen uit de volle tarwekorrel, dus inclusief zemelen en kiem.

Dit ter onderscheid van meel uit andere granen, zoals rogge, gerst, spelt en rijst.

Zelfrijzend bakmeel is tarwebloem waar bakpoeder (baking soda/zuiveringszout/natriumbicarbonaat met een zuur) aan is toegevoegd.