Is Aldi scharrelkip, ook echt scharrelkip?

Ik vertrouw het allemaal niet meer zo sinds die plofkip verhalen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat denk je dat echte scharrelkip is? Lees het op Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Scharrelpluimveehouderij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, ik zit aan een tafeltje van 1 x 1m. Als daar 9 kippen op moeten, kunnen ze niet meer scharrelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je pas als er onderzoek naar de verkochte kip gedaan word.
Je zou er vanuit moeten kunnen gaan dat het klopt, maar er zijn de laatste tijd al zoveel schandalen geweest, dat ik het niet meer zo maar zou geloven

Het beste antwoord

Als er op de verpakking scharrelkip staat, dan is dit echt scharrelkip anders is de Aldi niet volgens de wet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Info:

Scharrelkippen zijn kippen die vrij door een gehele stal kunnen lopen (scharrelen).
Om de naam scharrelkip te mogen gebruiken moeten er aan strenge eisen worden voldaan.
De Belangrijkste zijn:

Er mogen niet meer dan 9 kippen per m2 beschikbare oppervlakte worden geplaatst.
Minstens 1/3 van de stal moet zijn uitgerust als scharrelruimte met een laagje strooisel (wij gebruiken houtkrullen). Zand of turf worden ook wel gebruikt.
Er moet een open (d.m.v. bakken) drinkwatersysteem zijn.
Maximaal 16 uur licht . Dus een rustperiode van 8 uur.
Per dag moet er minimaal 2 gram graan per kip in de scharrelruimte gestrooid worden. In de stal leven 7594 kippen dus ruim 15 kilo graan.
Er moet per kip voldoende plaats zijn om te kunnen eten en drinken. Eten: 10cm voergoot per kip. Drinken: minimaal 1cm per kip
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel. Helaas had ik bij scharrelen wel een heel ander idee, dit klinkt nogsteeds verschrikkelijk.
paulus811
10 jaar geleden
Klopt, scharrel betekent niet 'lekker vrij rondlopen', maar gewoon iets minder slecht dan een legbatterij. Maar nog steeds slecht.
Ivana
10 jaar geleden
Daarom ga ik nooit in de stad winkelen. Je hebt dan net zoveel ruimte als een scharrelkip. Hahaha
teusvh
10 jaar geleden
Het is allemaal een beetje nep. Mooie marketingkreten. Vleeskippen zaten helemaal nooit in een legbatterij, het woord zegt het. Het enige verschil met niet-scharrelkippen is dat er dan een of twee (of 10) minder per m2 zitten. En het eten dat ze krijgen is ook helemaal opgepept, Wormpjes pikken, een blaadje groen? Geen schijn van kans. Pas de laatste paar weken krijgen ze echt graan te eten, anders smaakt het vlees helemaal nergens naar (of naar vis).
Terzijde: bij scharreleieren en scharrelvarkens heb je zo 'n beetje hetzelfde verhaal. Ook in de zuivel zie je deze beweging, maar dan spreken we (nog) niet van scharrelkaas.
Ivana
10 jaar geleden
En dat komt allemaal omdat het eten steeds minder mag kosten. Als iedereen wat minder at en toch wat meer wilde betalen voor smaakvol, goed geleefd hebbende kippen en koeien enz., dan zou het leed verleden tijd zijn en de mensen wat gezonder en slanker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@annefleuremma: Je bent niet de enige, veel mensen denken dat kippen voor scharreleieren lekker buiten mogen, terwijl dat dus helemaal niet het geval is. Wat de meeste mensen voor zich zien bij scharreleieren is hoe kippen voor vrije uitloopeieren en biologische eieren leven. Sommige dierenwelzijnsorganisaties hebben voorgesteld om scharreleieren schuureieren te noemen, omdat dat een stuk beter past bij de situatie van de kippen, maar dat is nooit ingevoerd (ik vermoed omdat boeren het wel fijn vinden dat veel mensen misleid worden door de naam).
Gelukkig hebben veel supermarkten tegenwoordig ook biologische eieren. Dat is nog steeds niet ideaal (mannelijke kuikens worden nog steeds gedood bijvoorbeeld) maar ze hebben wel een stúk beter leven. En het scheelt een stuiver of een dubbeltje ofzo per ei, dat heb ik zelf graag over voor een grote vermindering van dierenleed.