De meeste appelsoorten zijn geschikt om te drogen. Enkel de zeer vroege, waterachtige, losse en melige soorten komen hiervoor niet in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onze voorouders wisten al dat appels, peren, pruimen, kersen, bessen, sperziebonen, snijbonen heel goed te drogen zijn in de oven of boven een kachel. Men gebruikte hiervoor de broodoven die op elke boerderij voorhandig was en de alom aanwezige Leuvense stoof.
De meeste appelsoorten zijn geschikt om te drogen. Enkel de zeer vroege, waterachtige, losse en melige soorten komen hiervoor niet in aanmerking.

Vandaag gebruikt men voor het drogen een elektrische oven. Appels ontdoen wij van het klokhuis en schillen ze. Daarna snijden wij ze met een elektrisch snijmachine in gelijke schijven. Om verkleuring te voorkomen dompelen wij de schijfjes onmiddellijk in een zoutoplossing (10gr/l). Op een zonnige, warme dag leggen wij de schijfjes op een rooster een etmaal te drogen in de zon. Is het een sombere koude dag dan drogen wij de schijfjes af om het overtollige vocht te verwijderen..

De schijven op de rooster (schapengaas) zetten we in de oven. We starten bij 45/50° C en na een tijdje drijven we deze temperatuur geleidelijk op tot 65° C. Om het overtollige vocht een weg naar de vrijheid te geven laten wij de deur van de oven op een kiertje staan. Wij draaien de schijfjes regelmatig. De droogtijd voor appels bedraagt 12 tot 24 u.
fremar