Waarom zit er vaak zoveel lucht in verpakkingen van producten?

Ik heb een grote zak plantaardige proteïne poeder binnen gekregen van 1 kilo. Hoewel deze hoeveelheid er uiteraard in zit, valt mij op dat meer dan de helft van de verpakking uit lucht bestaat. Om een idee te geven; de zak is zo'n 30 cm hoog en er zit ongeveer 15 cm aan proteïne poeder in. Ik vraag mij af of dit een reden heeft. Bijvoorbeeld ruimte voor product informatie of is het enkel misleiding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij omdat het dan meer lijkt,ik heb een grote bus proteïne-poeder en die is maar tot de helft gevuld!
Net zoiets.

Het beste antwoord

Die lucht zoals jij het noemt is geen lucht maar wat men noemt een beschermende atmosfeer.
Dit is meestal een inert gas zoals stikstof of een ander niet reactief gas dat de lucht vervangt.
Dit gas wordt toegevoegd om het verpakte goed, proteïne poeder in dit geval, te beschermen tegen oxidatie met de zuurstof in de lucht.
In andere gevallen heeft dit gas een tweede functie, namelijk die van schokbreker. Denk hierbij aan een zakje chips, hier zorgt het toegevoegde gas niet alleen voor bescherming tegen oxidatie maar ook tegen het verpletteren van de chips.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant, bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Ja zo lijkt het in de winkel alsof er meer in zit. Net zoals bij chips. Heeft ook een marketing term maar daar kan ik even niet op komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vershouden (bepaalde gassen), bescherming, maar het kan ook zijn dat het gas in de verpakking volume geeft aan een verpakking zodanig dat alles goed vast zit in de dozen en zo de lading niet kan verschuiven, dit zoals het piepschuim en de plastiek zakjesgevuld met lucht die ze gebruiken om iets vast te houden in de verpakking.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om de producten te beschermen (zoals chips).

MAAR, de producenten doen er vaak meer in dan nodig. Waarom? Dan lijkt het meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de verpakking voor een product zowel voor de kleine hoeveelheid als voor de grote hoeveelheid product wordt gebruikt.
Stel je voor: een pot met 1kg poeder en een pot met 2kg poeder, voor beiden wordt dezelfde verpakking gebruikt en dus is de pot met 1kg poeder slechts half vol en lijkt dit zonde van de verpakking.

Echter: als de fabrikant slechts één type verpakking hoeft te laten maken (een pot ter grootte van 2kg poeder) en daar zowel de klanten voor 1kg poeder als voor 2kg poeder mee kan 'bedienen' dan scheelt dit hem geld, want bij afname van een grotere hoeveelheid verpakking krijgt de fabrikant korting, en als blijkt dat de 2kg potten poeder niet goed verkopen zit hij niet met allemaal verpakkingsmateriaal dat hij niet kan gebruiken, want hij kan ook gewoon 1kg poeder in die potten van 2kg doen, zeker als voor hem de vervoerskosten gelijk zijn of de meerkosten voor transport niet groter zijn dan de prijs die de fabrikant extra heeft moeten maken voor de grotere potten.

Het gaat vaak om centen, maar in grote aantallen (zakken chips) gaat dit echt om grote bedragen die bespaard kunnen worden door het gebruiken van dezelfde verpakking voor verschillende hoeveelheden product.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Een aannemelijke theorie. Echter is de zak proteïne van 1 kilo de grootste hoeveelheid die verkrijgbaar is van dit merk. Interessant dus om te kijken of de 500 gram variant in dezelfde verpakking zit. Het zal een vreemd gezicht zijn, zo'n kleine inhoud in een hele grote zak. Maar het is goed mogelijk gezien dezelfde informatie op de verpakking moet staan, en de letters zó klein maken dat het niet meer te lezen valt zal ook geen optie zijn voor de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ontvang mijn wei-poeder altijd in een plastic ton met draaidop, ook daarin zit een enorme (~40%) hoeveelheid lege ruimte, en deze ruimte is duidelijk niet bedoeld om het product te beschermen want de ton is van hard plastic en poeder is niet breekbaar.
De fabrikant verscheept ook andere poeders in deze tonnen en plakt daar een grote etiket-sticker op, dus alleen de stickers hoeven te worden gedrukt voor elk product verschillend, de tonnen zijn allemaal hetzelfde, en daardoor ook de dozen waar ze in verstuurd worden. Alles in bulk dus :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plastiek potten worden soms in één maat gekocht door de producent van een bepaald product. Grotere hoeveelheden verminderen de aankoopprijs en de vulmachine hoeft zich niet aan te passen aan meerdere formaten. Het etiket met inhoud wordt tijdens het vulproces erop gekleefd. Zo kan men allerlei in één pot steken. Prijs van de inhoud speelt ook een rol, als de aankoop van de pot hoger zou zijn dan de vulling zal men wel met meerdere formaten gaan werken.
Plastiek zakken worden meestal reeds bedrukt gekocht en enkel de houdbaarheidsdatum aangebracht tijden het vulproces. Hier heeft de grootte van de zak een andere reden. Grote zakken gevuld met lucht vergt grotere verpakkingsdozen en minder lading voor transport, wat uiteraard extra geld kost voor de producent. Heel waarschijnlijk is de zak gevuld met een stof (gas) om bederf tegen te gaan.