Ik heb een passie voor koken. Nu wil ik eventueel een koksopleiding volgen. Alleen wil ik gerechten niet proeven (zie uitleg). Is dit wel haalbaar?

dat ik niet wil proeven ligt er aan dat ik een groente niet kan verdragen door een trauma waar ik al tijden probeer vanaf te komen. Dit gaat tot braken aan toe.

12 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Welke groente gaat het om?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een van die kookprogramma's was ooit een kok die allergisch (echt dodelijk allergisch) was voor vis, schaal- en schelpdieren. Die is er mee gestopt. Dus ik denk dat het niet haalbaar is, tenzij je een manier vindt om over je trauma heen te komen.
Amadea
12 jaar geleden
Maar als je niet weet dat die groente in een gerecht zit hoe zou je daar dan op kunnen reageren? Zou dat niet de manier zijn om er vanaf te komen, een huisgenoot vragen het ongemerkt in jouw maaltijd te verwerken. En hem of haar de volgende dag aan jou te laten vertellen dat je dat gisteren hebt gegeten. Dan heeft je maag het al verwerkt en is er niets gebeurd!

Het beste antwoord

Ook zonder smaak kan je koken mits je je precies aan het recept houdt.
Als professionele kok moet je proeven!!!
Je moet nl. weten hoe je smaken combineren kunt, welke smaken elkaar versterken of juist opheffen. Je moet de smaken kennen! Je kunt nooit een mooi gerecht creëren als je niet weet hoe het smaakt, onmogelijk!

Je kunt dus alleen in een professionele keuken werken als hulpkok in jouw geval. Snijden, roeren, hakken enz. en verder alleen doen wat de chef jou opdraagt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt natuurlijk ook als patissier in een keuken staan.
Dan houdt je je voornamelijk bezig met de nagerechten.
Het houdt in dat je je ook met banketbakkerij moet bezighouden en als je graag kookt, bak je vaak ook graag. Als je maar met eten, roeren, combineren bezig bent toch? Een goede patissier is altijd graag gewild in de restaurants en toetjes of mooie desserts gaan er altijd wel in bij iedereen!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoe wil je lekker koken als je niet weet hoe het smaakt, een vriend van mij heeft het geprobeerd. Hij deed de koks op leiding maar lusten niet. ( een echt; wat de boer nie kent da eet die nie). Na 1,5 jaar is hij toch met de opleiding gestopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onmogelijk.

Een goede kok moet alles proeven wat hij zelf maakt. Want hoe weet je nu of je groente niet te zout is? Of misschien past de saus niet bij die groente.

Alles moet je proeven. Dus je kunt 2 dingen doen.

1. Zoek hulp voor je groente trauma. Dit kan door zelf steeds kleine hapjes te nemen maar waarschijnlijk nog makkelijker door professionele hulp te zoeken (Psychiater, hypnose enz.)

2. Je er bij neer leggen dat je geen kok zult worden.

Aangezien je zelf aangeeft dat je passie koken is, zou ik eens kijken of optie 1 haalbaar is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het enkel en alleen die bepaalde groente is, kan je eventueel de huisarts opzoeken voor een doorverwijzing
en een training ervoor krijgen.
Het is dus wel even door de zure appel heen bijten
maar bedenk wel ,een fobie of trauma die maar door kan woekeren wordt alleen maar groter en zal meer en meer levensterrein in beslag nemen het is als een onkruid
tenzij je het met wortel en tak uitroeit, groeit het
zeker als het om een groente gaat waar je dagelijks mee gaat werken
lijkt dat me wel verstandig.
12 jaar geleden
Als het echt om 1 enkele groente gaat geef ik je wel kans tenzij je geen enkel gerecht wil proeven omdat het er in kan zitten.

Toch is dit iets waar je best overheen kan komen als je wil. Neem iemand die je vertrouwt en jou gaan helpen en dan dus echt in kleine stapjes: eerst een week elke dag naar een plaatje kijken van die groente, dan een week lang naar een bordje kijken met die groente aan de andere kant van de kamer, dan een week lang elke dag even ruiken aan die groente, dan een week lang de groente voelen, en dan een week lang het kleinste beetje wat mogelijk is proeven en dan elke week ietsje meer.

Bij alle stappen moet je eerst rustig worden voor je iets anders mag gaan doen, dus als je hart weer normaal klopt, je ademhaling normaal doet mag je weg van het bord, het ruiken, het proeven en zo zul je merken dat je hersenen gaan leren dat je hier mee om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je écht goed koken en een koks-opleiding gaan doen, dan moet je proeven. Anders weet je natuurlijk niet hoe het smaakt en of het gekruid moet worden.. Probeer met therapie van je trauma af te komen. Vraag me wel af hoe je aan je trauma bent gekomen..
12 jaar geleden
Als het maar gaat om 1 bepaalde groenten dan kun je rustig je opleiding volgen. Proeven hoort er uiteraard wel bij want ondanks smaken verschillen hebben gerechten wel een bepaalde smaak waaraan ze moeten voldoen.

Alleen als je een gerecht krijgt waar die groente in zit, of eigenlijk bij zit (want je serveert het toch los ernaast meestal) dan laat je toch iemand anders even dat stukje proeven.

Als je je aan de bereidingstijd houd is het meestal wel gewoon goed hoor. Op de koksopleiding is het meestal toch ook de leraar die proeft of het goed is. Ik zou er lekker gewoon aan beginnen als dat je passie is.
Alles is haalbaar met creativiteit, en dat is ook een ding van koken.Proberen hoort er ook bij

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merkwaardige tegenstelling, passie voor koken naast een traumatische afkeer voor groente eten. Zelfs al zou je geen passie voor koken hebben, zou je toch al vakkundige hulp moeten zoeken. Lijkt me een lastig menu, waartoe je jezelf hebt veroordeeld. Aan je tegenzin van groente kan echt wel wat gedaan worden. Begin met je huisarts, en vraag hem waar je specialistische hulp kunt krijgen.
Zoek hulp, en je kunt straks je passie uitleven. geen mooier vak dan mensen lekker kunnen laten eten.
Ik heb wel een idee hoe dit ontstaan kan zijn. Je bent niet de enige, maar ik kan me helaas niet meer herinneren welk geval dit was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er staat: EEN groente, omdat de vs nog niet gereageerd heeft ga ik er vooralsnog vanuit dat het 1 groentesoort is maar waarschijnlijk een belangrijke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het woord groente, gebruikt in mijn antwoord, wordt meervoud bedoeld, dus alle plantaardige voedingsmiddelen. Ik krijg uit de vraag niet de indruk dat de vraagsteller één specifieke groentesoort bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus het probleem, wat bedoelt de vraagsteller? Er staat wel dat hij niet wil proeven omdat hij -een- groente niet kan verdragen door een trauma waar ik al tijden probeer vanaf te komen. Dit gaat tot braken aan toe. Dat kan inderdaad betekenen dat hij niets wil proeven omdat die groente er wel in kan zitten maar ook dat hij niet wil proeven als die bepaalde veelvoorkomende (?) groente er in zit. Jammer dat de vs niet meer gereageerd heeft vanaf het begin.
Volgens mij onmogelijk! DE tip die elke kok geeft is : PROEVEN!