Hoe hou je champignons zo lang mogelijk goed ?

Het valt mij op dat champignons heel snel bruine plekken krijgen en rimpelig worden.
Ik gooi ze vaak al weg voordat de houdbaarheidsdatum verstreken is.
Moeten ze bijvoorbeeld wel in de koelkast ?
En waarom zitten er gaatjes in het deksel ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Champignons kun je een week bewaren als je ze in een vochtige doek of papierenzak in de groentelade van de ijskast legt. In de originele verpakking blijven ze 2-3 dagen goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
aha..dat ga ik es proberen. Dit lijkt me wel het beste antwoord tot nu toe

Andere antwoorden (3)

Ook ik heb veel ervaring met het bederven van champignons erg jammer want ik vind ze erg lekker. Echter tegenwoordig heb ik er een stuk minder last van hieronder een aantal tips. Sowieso blijven champignons in mijn ervaring langer goed als ze in de koelkast liggen. Bacteriën kunnen zo minder snel uitbreiden. Ook heb ik een tip voor het kopen van de champignons. Als je champignons koopt zoek dan het bakje uit die zo leeg mogelijk lijkt. Dit lijkt misschien gek maar champignons zetten uit als ze ouder worden. Mijn fout toen ik vroeger champignons kocht was dat ik een zo vol mogelijk bakje zocht omdat ik dacht dat ik dan meer waar voor mijn geld kreeg. Echter als het bakje volg lijkt dan zijn ze juist al wat ouder en dus minder lang goed. Ook als je voornemens bent champignons te kopen wees dan ook van plan om snel iets met champignons te maken. Koop dus het bakje champignons het liefst op de dag zelf dat je het wilt kopen. Als je het bijvoorbeeld een paar dagen er voor koopt dan is het restandje al wat ouder en de volgende keer heb je dus grote kans dat de restandjes niet meer goed zijn. Als de restandjes nog redelijk vers zijn heb je kans dat ze nog redelijk goed zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus even overzichtje nog voor het gemak:
- Bewaar champignons in de koelkast.
- Koop een bakje die half leeg lijkt te zijn.
- Koop het zo dicht mogelijk bij de tijd van koken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoi Anne, De eerste dag is geen probleem, maar er gaat geen heel bakje doorheen per maaltijd. Kook meestal alleen voor mezelf en dan gebruik ik maar 4 van die dingen. Ik zou willen dat ik ook kleinere bakjes kon kopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat is daarom ook mijn punt. De volgende keer dat je ze dan nodig hebt dan zijn ze verser ;-) Ik ken het gevoel ik maak zo'n bakje ook nooit in een keer op doe er minstens 3 keren mee. Niets frustrerender dan eten moeten weggooien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even een kleine opmerking: ik koop m'n champignons bij de mijn Turkse groenteboer want daar kun je ze gewoon "los" kopen. Misschien een goed idee voor jullie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is zeker een goed idee lala. Ik denk dat ik al m'n groente maar ga kopen bij een normale groenteboer i.p.v the supermarkt. De kwaliteit van de groente in de supermarkt gaat de laatste tijd wel achteruit heb ik gemerkt.
Geen idee hoe lang je ze kunt bewaren maar de gaatjes is vanwege het vocht.

Is het doosje dicht dan krijg je condens en heb je kan op schimmel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon in de koelkast zetten, dat kost niet zo veel moeite en je houdt ze 4-5 dagen goed.