Wat voor organen zitten er in een schol?

De schol was niet goed schoongemaakt en er zaten nog 2 grijze puntvormige dingen in met daarbij 2 roze blaasjes? (zoiets) En ik kom er niet achter wat het is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
Heeft niks te maken met niet goed schoonmaken, ik kom die dingen regelmatig tegen. Ze zullen dus wel eetbaar zijn, al hoeft het voor mij niet. Goeie vraag.

Antwoorden (2)

In een schol zitten dezelfde organen als in alle vissen.
Een maag, darmen, lever zijn de belangrijkste verteringsorganen, dan is er ook nog de zwemblaas en de voortplantingsorganen.
Naar je beschrijving te oordelen (fotootje had handig geweest) bedoel je deze laatste.
In dit jaargetijde zijn de vrouwelijke en mannelijke voortplantingsorganen niet erg ontwikkeld en zien ze er uit als een klein grijsachtig zakje dat ietwat driehoekig is.
Deze zijn eetbaar maar momenteel zou ik het niet aanraden daar deze in dit jaargetijde nog onrijp zijn en een onaangename smaak kunnen hebben. Als deze binnen enkele maanden volledig ontwikkeld zijn kan je deze wel gebruiken om een zeer lekkere saus mee te maken. (vooral de vrouwelijke dan)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat er in je zat schol was gewoon kuit.
dit zijn de eitjes van een vis, je zou het zelf als schol-kaviaar kunnen benoemen.
je kan het gewoon eten.

bij ons thuis word het gewoon gegeten en nog nooit geen problemen gehad.