Nee, het gebruik van conserveringsmiddelen is nooit verplicht.
Wel moet de fabrikant de voedselveiligheid van zijn product garanderen.
Zolang het flesje dicht is zal dit geen probleem zijn. Echter na opening kunnen bacterien in de vloeistof komen en het product bederven. Afhankelijk van het product en de periode van gebruik kan gebruik van een conserveringsmiddel een oplossing zijn om nog voldoende houdbaarheid te geven na opening.
(bijv. een flesje drinken gaat na opening snel op, een fles ketjap of zoetstof zal enkele weken tot maanden open zijn voor deze verbruikt is).
Utrecht