De fout die altijd wordt gemaakt is te zeggen “ich bin ein Berliner“, waarmee je eigenlijk zegt dat je de lekkere Berlijnse lekkernij bent in plaats van een inwoner van Berlijn. Als je wilt zeggen dat je een inwoner van Berlijn bent zeg je namelijk “ich bin Berliner(in)“, de uitspraak van Kennedy was toentertijd dan ook erg grappig.

Maar terug naar de Berliner, wij kennen het in Nederland ook als ronde leverkaas maar in Duitsland is het een vette lekkernij. Het hapje staat ook wel bekend als Berliner Pfannkuchen, en in Berlijn zelf wordt eigenlijk meestal gewoon “Pfannkuchen” gezegd. Er zijn nog veel meer benamingen voor de Berliner want ze worden in andere delen van Duitsland ook wel “Krapfen”, “Kreppel” of “Fasnachtsküchle” genoemd. Deze veel geziende snack bij de Berlijnse bakker kent zijn oorsprong nog in de 16e eeuw!

Anyway, het is een gefrituurde deegbol die wij in Nederland meestal Berlinerbol noemen. De Berliner is gevuld met banketbakkersroom en een soort van jam of marmelade. Het deeg wordt gemaakt van ei, melk en boter, dat wordt dan gefrituurd. De vulling komt er later in en als hoogtepunt komt er nog wat poedersuiker op. Dan heb je de echte traditionele Berlijnse bol!