Waarom zitten er geen fruitvliegjes in de supermarkt?

Ze komen wel op fruit af als je dat thuis buiten de koelkast legt, maar in de supermarkt zie je ze niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De fruitvlieg komt veel voor in horecagelegenheden, brouwerijen en de retail zoals supermarkten, groentewinkels en composthopen.

Antwoorden (5)

Soms wel. Maar over het algemeen is het in de supermarkt te koel (denk maar aan hoe lekker het is om op een hete zomerdag de supermarkt binnen te lopen, en hoe je tegen een muur van warmte aanloopt als je weer naar buiten gaat). In de koelkast thuis zitten ook geen fruitvliegjes tenslotte.
Bij de groentezaak bij ons hebben ze wel veel last van fruitvliegjes in de zomer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had wel degelijk fruitvliegjes in mijn koelkast.
OP gaaf en heel fruit zie je niet gauw fruitvliegjes, zorg dus dat er geen rottend of doorgesneden fruit open op tafel ligt.
10 jaar geleden
Fruitvliegjes worden aangetrokken door de geur van alcohol.
Deze alcohol wordt gevormd door rijpend en overrijp fruit.
Daar fruitvliegjes koudbloedig zijn hebben ze een bepaalde omgevingstemperatuur nodig om actief te zijn.
Dus de reden waarom je fruitvliegjes in de supermarkt niet (of nauwelijks) ziet is omdat het fruit daar in een koude zone ligt waardoor de vliegjes het gewoonweg te koud hebben om actief te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fruitvliegjes komen wel degelijk voor in de supermarkt!
De fruitvlieg komt veel voor in bedrijven waar producten die fruit of gist bevatten worden verwerkt of opgeslagen. De fruitvlieg komt veel voor in horecagelegenheden, brouwerijen en de retail zoals supermarkten, groentewinkels en composthopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals hierboven genoemd zijn er twee belangrijke oorzaken nodig wil je fruitvliegjes hebben en houden.
Ten eerste de temperatuur. Fruitvliegjes zijn koudbloedig en onder 20 graden functioneert hetgeen wat in hun lichaam zit niet of nauwelijks.
Ten tweede komen ze alleen door gisting (als fruit doorgesneden of (over)rijp is). Dat is een van de redenen waarom supermarkten fruit hebben wat niet of nauwelijks rijp is (zoals bijv. groene ananas of zure/groene/onrijpe druiven).

In tegenstelling tot groentezaken (vooral van die 'turkse' winkeltjes) zij hebben meestal wel rijp fruit, maar daar tegenover staat dat er EN fruitvliegjes zijn EN het sneller bederft.

Dus wil je geen fruitvliegjes, dan hou je je fruit koel. Als dat onmogelijk is, koop je onrijp fruit, maar dan moet je de zoete smaak wel voor lief laten. Of je kiest er voor om je fruit wel rijp te kopen (bijv. vd 'turkse' winkeltje) maar dan in kleine hoeveelheid, zodat het niet bijv. een week blijft staan 'gisten'.

Verder wordt afgeraden om fruit in de koelkast te doen, omdat fruit 'leeft' (gisting) en door de koelkast (geen zuurstof, geen licht, etc.) gaat fruit van binnen bederven terwijl het vd buitenkant er nog goed uit ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen climatrisch fruit moet je niet in de koelkast bewaren, dit kan nog narijpen bij kamertemperatuur. Niet-climatrisch fruit (zoals druiven, komkommer, sinaasappels, aardbeien zou ik wel in koelkast bewaren.