Waarom zeggen mensen: "Als je niks eet val je niet af''?

En dan hele verhalen over metabolisme enzo.
Terwijl als je Modifast (drinkt) dan val je max per dag zo'n 5 pond af.
Wat is nou waar? Heb je nou iets in je maag nodig om te gaan verbranden of wat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je metabolisme verandert hoor heel weinig kcal inname, je lichaam gaat op spaarstand, omdat het denkt dat een crisis is. Zodra je weer normaal gaat eten, heb je een lagere kcal behoefte dus over gehouden, dus ga je daar snel overheen. Ook schijnt het dat je lichaam dan nog sneller vet opslaat, reserves. Het begin van afvallen met dat modifast is vaak ook heel veel vocht wat je kwijt raakt. Met niks eten verlies je gewicht, ja natuurlijk. Als je minder kcal eet dan je behoefte, verlies je gewicht. Maar zodra je normaal gaat eten, komt het veel sneller weer aan. Zulke strenge dieten kunnen je metabolisme voor wel jaren lang veranderen, zelfs onder begeleiding van een professional. Afvallen bij overgewicht is goed, moedig ik aan, maar creëer een kcal tekort van 20 % van je totale behoefte en sport erbij, gaat wat langzamer, maar je gaat er beter van uit zien, is niet slecht voor je lichaam en niet dat bekende jojo effect. (behoefte uitrekenen: harris and benedict formule: Bij de formule van Harris-Benedict wordt er rekening gehouden met je gewicht, je lengte en je leeftijd om je BMR te berekenen. Er wordt geen rekening gehouden met je LBM (Lean Body Mass). De formule is als volgt : Mannen: BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) - (6.8 x leeftijd in jaren) Vrouwen: BMR= 655 + (9.6 * gewicht in kilo's) + (1.8 x lengte in cm) - (4.7 x leeftijd in jaren) Door rekening te houden met volgende aktiviteitsnivo's berekend men uw BMR (Minimale Caloriebehoefte om in leven te blijven in rusttoestand. Alsook het "Onderhoud" die je normale caloriebehoefte is volgens de gekozen aktiviteit Weinig of geen training, kantoorwerk ( x 1.2 ) Lichte training/sport 1-3 dagen per week ( x 1.375 ) Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week ( x 1.55 ) Zware training/sport 6-7 dagen per week ( x 1.725 ) Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etcetera ( x 1.9 ) Dat je dus perse wat in de maag moet hebben om te verbranden is natuurlijk onzin. Minder kcal dan behoefte is afvallen. Anders zouden er toch ook niet zulke magere mensen leven in bijvoorbeeld delen van Afrika?

Je lichaam werkt net als een open haard, als je er geen hout op gooit, verbrandt er niets. Dus als je niet eet, wordt je lichaam niet tot verbranden aangezet. Je hebt brandstof nodig om te verbranden.

Je lichaam is een complex geheel. Zodra er geen voedsel meer in je maag zit dan zullen je hersenen die signalen als 'honger' gevoel doorgeven. Als je dan niet gaat eten dan wordt dat gevoel erger. Je instinct (hersenstam) zorgt voor de behoefte om te eten om te overleven. Als je aan dat gevoel geen gehoor geeft dan zal je lichaam zogezegd in de 'spaarstand' gaan om op die manier de kans op overleven zo groot mogelijk te maken. Dat betekent simpel gezegd dat je vanuit de natuur minder calorieen zult gaan verbruiken. Het afvallen wordt dan tot een minimum beperkt. Niettemin zul je in de eerste week nog wel afvallen. De inhoud van je darmen zal je lichaam nog verlaten. Afhankelijk van wat en hoeveel je gegeten hebt kan dat tot 5 kilo gewicht schelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100