welke appel is het gezondst?

we zijn bezig met een school project over gezond eten en wij hebben de vraag welke appel is het gezondst

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tijdens mijn zoektocht naar de gezondste appel kom ik op deze site terecht.
Even een eerste reactie van uit mij zijde op het onderstaande. Jonagold is als de gezondste appel naar voren gekomen in onderzoek van de Duitse universiteiten van Bonn en München aan dertig verschillende appelrassen. Ik moet zeggen dat deze uitkomst mij verrast.Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een uitzending gezien op een Duitse zender dit ging ook over de gezondste appel.
De naam van de winnaar weet ik niet meer daarom ben ik opzoek en kom ik hier ook terecht.
Wat ik wel nog weet is dat het een oud appel ras betrof en dat het een lelijke appel was om te zien. Aangezien het een uit zending was van ongeveer 10 jaar terug kunnen er tussentijds nog dingen veranderd zijn, Maar voor mij geld dat ik dus nog niet overtuigd ben dat Jonagold de appel is en zal ik verder zoeken naar de appel die destijds won.
Ook om te zien of hij in het recentere onderzoek is meegenomen. Gr Albert

Het beste antwoord

Bedoel je elke appel van elk ras en elke teeltwijze is gezond?
Dat de inhoudstoffen van gewassen (incl appels) bodemafhankelijk zijn is wel algemeen bekend. Maar dat de beworteling van de gewassen mede afhankelijk is van de teeltwijze realiseert niet iedereen zich. En dat de teeltwijze (ook van appels) mede bepaalt in welke mate de bodem verrijkt wordt door de beworteling van het gewas, samen met de bladafval van het gewas is evenmin voor iedereen duidelijk. In lijn met het voorafgaande zal dus de samenstelling van de appels, en dus ook de appelschil, (ook) per teeltwijze kunnen verschillen. En daarmee de gezondheid van de verschillende appels zelf en vervolgens van de verschillende appels voor de gezondheid voor de consument. Dus: niet alleen de soort en de bodem bepalen de mate van gezondheid van het gewas (bv de appel) voor de consument, ook de teeltwijze doet er toe! In die zin bestaat 'een appel' alleen virtueel
Een goede appel is Granny Smith
Waarschijnlijk is de meest bekende groene appel de Granny Smith. Deze appel heeft een felgroene kleur en over het algemeen een licht zure tot zure smaak, afhankelijk van het seizoen. De appel is genoemd naar haar telers de familie Smith uit Australië halverwege de 19e eeuw. De appel kan na afspoelen worden gegeten of gekookt in gerechten. Door de hoeveelheid vitamine C is het ook een appel die geliefd is in salades omdat de appel niet snel bruin kleurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jonagold is als de gezondste appel naar voren gekomen in onderzoek van de Duitse universiteiten van Bonn en München aan dertig verschillende appelrassen. De appels werden met name getest op hun potentieel om antioxydanten te produceren. Die stoffen worden ook door het menselijk lichaam aangemaakt, maar vaak niet genoeg om te beschermen tegen de veroudering van lichaamscellen.

Zo zouden antioxydanten onder andere goed zijn tegen stress en een rem vormen op de ontwikkeling van hart- en vaataandoeningen en zelfs kanker. Appels eten is gezond omdat die de hoeveelheid antioxydanten in het lichaam kunnen verhogen. Jonagold won het van oude én nieuwe rassen als Elstar, Gala en Pink Lady.

Maar denk nu niet dat andere appels niet gezond zijn: ze bevatten allen veel vitamine C en vezels!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gezondste appel is de onbespoten appel.

Appels worden doorgaans royaal bespoten met pesticiden.
Indien je voor een biologische appel kiest, heb je daar geen last van.

Daarnaast zijn zure appels gezonder dan zoete appels. De appel is van oorsprong ook een zure vrucht. Door rassen te manipuleren en kruisen, is de zoete appel ontstaan, welke dus feitelijk heel onnatuurlijk is.

Een zure appel is beter voor je gezondheid, alleen niet te veel van eten. Je kunt er snel buikpijn van krijgen.

Daarnaast nooit je tanden poetsen vlak na het eten van zuur fruit, want dan zou je het glazuur weg kunnen poetsen. Het glazuur heeft wel een uurtje nodig om zich te herstellen van het eten van zuur fruit.