Maar waarom is de haring zo populair onder de Hollanders? Dat is vooral te verklaren uit het feit dat de haring eeuwenlang volksvoedsel is geweest. Op het hoogtepunt van de haringvisserrij, dat was in de zeventiende eeuw, maakte de handel bijna 10 procent van het bruto nationaal product uit. Honderden jaren lang is de haring op identieke wijze gevangen en ieder jaar weer werden de vertrekkende schepen uitgezwaaid. En bij een behouden terugkeer hartelijk begroet, ‘de Heere zij dank’. Dat gaat een volk niet in de kouwe kleren zitten. Pas veel later deed de aardappel zijn intrede als volksvoedsel nummer één en maakte de haring tot wat het nu is: een luxe vissnack.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom is haring typisch Nederlands?

vroeger ontdekte men uit Nederland al dat haring lekker was om te eten. Haring maakt een lange weg en komt dan ook langs de Noordzee, gaat door richting Denemarken. Men ontdekte dat als hij langs de Noordzee kwam precies goed was, lekker en zout, daardoor zijn er veel visserschepen uitgevaren om haring te vangen en is de traditie "haring happen" ontstaan. Maar nu word zoveel gevangen dat er niet veel haring meer is.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord

xxx Dionne
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graan was tijdens de handelsperiode/rond de 1700 een erg populair product. Maar omdat in Nederland de ondergrond erg drapperig was ( verveend noemen ze dat geloof ik) om graan te verbouwen moesten ze zich in iets anders gaan specialiseren om toch goede handel te kunnen drijven. Uiteindelijk is het handels product haring geworden. ik denk dat ook daarom het een Hollands product is. Hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haring is niet typisch nederlands, ook in Scandinavië word veel haring gegeten. Alleen de zoute haring is wel typisch Nederlands, dat komt door het haring kaken (laat je een kliertje in de haring zitten waardoor hij enzymatisch "rijpt"), en zachter word. Verse haring ongekaakt is erg taai, en daarom geen populaire vis in meeste landen. Zoute haring heeft typisch smaak die door veel buitenlanders (onbekend maakt onbemind) niet word gewaardeerd. Net zoals wij de bereidingswijzes van de denen / zweden / noren niet waarderen.
Haring zat gewoon veel bij ons in de zee en was gemakkelijk te vangen (zwemt in scholen die je bijna in één keer uit de zee kunt scheppen, lekker hollands efficient).