Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vraag voor inductieplaat eigenaren: Kan het schuiven met pannen kwaad op een inductieplaat i.v.m krassen?

Een vraag voor alle eigenaren van een inductieplaat.

Binnenkort ga ik koken op een inductieplaat, eerste kookte ik op gas. Bij aardappels bakken schoof ik wel eens even flink met de koekenpan heen en weer. Nu zie ik deze mooie zwarte inductieplaat en ik vroeg me af kan dat schuiven zoals op gas ook op een inductieplaat?
Uiteraard kan dat maar veroorzaakt dit niet snel krassen?
Hoe doen jullie dit of hoe lossen jullie dit op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Wij hebben sinds enkele maanden een inductieplaat heb eerlijk gezegd nog geen krasje gezien.
Wel nieuwe set pannen gekocht wegens deze inductie.
Voordeel zo makkelijk schoon te maken en de pannen worden van onderen ook niet meer vuil.
Super gewoon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de oude pannen gebruikt heb je kans dat het niet fatsoenlijk werkt.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Nee de plaat is krasvrij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moet je inderdaad mee uitkijken, daar kun je krassen van krijgen, zeker als er iets onder je pan zit en de bodem dus niet helemaal glad is. Nou is het wel zo dat de eerste krassen er al heel snel opstaan, en dat je al snel minder gaat letten op een krasje meer of minder.
Het voordeel is dat je voor inductie pannen gebruikt met een dikke bodem die de warmte goed vasthoudt. Dus als ik even met mijn aardappels wil schudden, dan til ik de pan even op.
Maar ik schuif ook nog wel eens met een pan van de ene plaat naar de andere, om hem van het "vuur" af te halen bijvoorbeeld, naar een koude plaat. Eigenlijk zou je ze altijd moeten optillen, maar ik ben in de loop van de tijd wel minder voorzichtig geworden.
Verder: ideaal, inductie, ben er er erg tevreden over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er komen echt wel krasjes op de glasplaat. Leveranciers waarschuwen hier ook voor in hun handleidingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben al jaren inductie, maar geen krassen. Wel schuif ik over de plaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg gewoon op de inductieplaat een stuk keukenpapier, de straling gaat er gewoon doorheen, en het beschermt je tegen eventueelen krasjes .Deze tip had ik van de verkoper en het werkt perfect.

Toegevoegd na 1 week:
geen kranten papier of iets dergelijks omdat daar inkt in zit en de pan wel warm wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij zijn er in de loop der jaren wel krasje op de plaat verschenen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding