Wat voor soort chocolade wordt er gebruikt op de Echte Bossche bol?

Ik had wel eens gehoord dat dit chocoladefondant Zou zijn, maar klopt dit ook en hoe kan ik dit Zelf maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.2K

Antwoorden (5)

Bossche bollen lijken op de kleinere moorkoppen, die echter meestal niet met echte chocolade zijn geglazuurd, maar met chocoladeglazuur gebaseerd op cacao.

Toegevoegd na 2 minuten:
De chocoladelaag kun je maken met:

150 gram poedersuiker
1 eetlepel slagroom
chocoladereep puur (ca. 85 gram)

Voor het glazuur de poedersuiker zeven en met de slagroom tot een dik glanzend glazuur roeren. De chocolade smelten tot 35 graden en het glazuur erbij roeren (en afgedekt warm houden boven een pan met kokend water). De soezen door het glazuur halen en dit laten opstijven op een rooster.
Dip de soezen in de gesmolten chocolade, laat het wat afdruipen en laat ze op bakpapier in ca. 20-30 minuten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een reep chocolade eau bainmari laten smelten daar een beetje water in toevoegen doorroeren en dan de soes erin dopen dan blijft je chocolade smeuïg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
au bain marie ;-)
De echte Bossche Bol wordt versierd met een jasje van pure chocolade, in tegenstelling tot de moorkop die bedekt wordt met chocolade glazuur, cacao met suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melkchocolade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, pure chocolade.
De Bossche bol staat erom bekend dat er alleen echte pure chocolade voor wordt gebruikt. In Den Bosch zelf spreken ze dan ook over ' de sjekladebol".

De moorkop bijvoorbeeld, die erop lijkt, daar wordt de chocoladelaag meestal met aangeroerde cacao gemaakt en dat maakt het grote verschil!

De chocolade glazuur laag;

Zeef 150 gr. poedersuiker en roer dit met 1 eetl. slagroom tot een dik glanzend glazuur.
Hang een kom in een pannetje met een laag kokend water maar zorg dat de kom boven en niet in het water hangt! Doe hierin een reep pure chocolade (85 gr) in stukjes en laat deze smelten maar niet te heet worden, zo'n 35 graden ong.
Blijf intussen het glazuur doorroeren. Leg er een deksel op om warm te houden boven de pan. Haal nu de soezen door de glazuur en zet ze op een rooster om wat op te stijven. Dip daarna de soezen in de gesmolten chocolade
en laat ze even afdruipen.
Laat ze op bakpapier in een half uurtje of iets minder
drogen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Zelf maak ik ze door 200 gr. pure chocolade met 2 eetl. room in een steelpan op laag vuur te smelten. Daarna doop ik de soezen hierin en laat ze drogen.
Simpel, lekker puur en niet te zoet, daar houd ik van.
amc