Hoe komt het dat mijn cake mislukt is?

Hallo, ik heb vorige week een bananencake gebakken volgens dit receptje:

Ingrediënten

150 gr. zachte boter, 150 gr. witte basterdsuiker (gezeefd), 3 eieren, 150 gr. zelfrijzend bakmeel (gezeefd), snufje zout, 2 flinke in stukjes gesneden bananen (gewicht totaal 300 gram)

Hulpmiddelen

Langwerpige cakevorm van 28 of 30 cm.

Voorbereiding

Boter op tijd uit de koelkast halen, moet zacht zijn.

Bereidingswijze

Klop de boter met de suiker tot een romig mengsel (ik zelf klop met de mixer 4 minuten)Klop de eieren er een voor een door. Spatel het bakmeel en zout erdoor en daarna de stukjes banaan. Vet de cakevorm in met boter en leg daarop een op maat geknipt stuk bakpapier. In heteluchtoven op 150 graden (2e richel van onder)60 minuten laten bakken.

In plaats van basterdsuiker heb ik kristalsuiker met wat honing genomen en dat was zeer goed gelukt.
Ik vond deze cake zo lekker dat ik hem nog eens wou maken, hij was ook erg luchtig, maar mijn man is niet zo zot van bananen, dus ik dacht 'dat lijkt me wel gewoon een leuk cake receptje, makkelijk en snel..'

ik heb de cake gemaakt zonder de bananen, en ben vergeten toen de kristalsuiker te zeven. En heb sojaboter gebruikt ipv gewone want dat lijkt me gezonder, niet? Al de rest was hetzelfde gebleven,
Nu was hij heel erg donkerbruin gebakken (de eerste keer was hij mooi bruin-geel) hij was ook minder omhoog gegaan nu en hij smaakt zwaarder, door wat kan dit komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (1)

Als een recept werkt moet je er niet gaan aan sleutelen want dan kloppen je verhoudingen niet meer.
Nu even van in het begin. Begin eens met de eidooiers met de suiker op te kloppen tot een ruban (luchtig schuim) op deze manier lost de suiker makkelijker op dan in de boter.
Voeg hier de zachte boter aan toe en klop dit wederom tot een luchtige massa. Al dit geklop kan best met een keukenrobot of mixer met kloppers.
Voeg dan de bloem toe en tot slot spatel je de tot sneeuw geklopte eiwitten er onder, dit doe je best in twee maal, eerst een kleine helft van de eiwitten, even mengen en dan de rest van de eiwitten en dan alles goed mengen. maar ook weer niet te lang anders heb je de eiwitten voor niets opgeklopt.
De suiker zeven is niet echt nodig daar deze toch oplost in de eidooiers, maar de bloem wel. Ook kan je suiker niet zomaar vervangen door honing daar je samen met de honing vocht dat niet nodig is in je beslag brengt. Het vocht in je honing gaat zelfs het rijsproces tegenwerken.
Ook het gebruiken van sojaboter i.p.v. boter was geen goed idee daar ook dit de eigenschappen van je beslag veranderd.
En dan misschien nog een tip om je cake beter uit de vorm te laten komen:
Bestrijk je bakvorm met boter en bestrooi dan met wat bloem, zorg dat de boter overal bedekt is met een fijn laagje bloem en klop de vorm uit, op deze manier heb je een heel fijn laagje bloem in je vorm en ken je het beslag erin gieten.
Bakken in een op 200 graden C voorverwarmde oven die je terugdraait naar 180 graden C als je hem erin zet.