De grote houten koffievijzel, mihbaj genoemd, wordt niet alleen gebruikt maar ook ‘bespeeld’ door de bedoeïenen. Terwijl ze de koffiebonen fijnmalen in de vijzel komt er een mooie klank vrij. De manier waarop ze het ritme aangeven kunnen de bedoeïen herkennen als een soort taal. Je kunt het vergelijken met morsetaal.

De koffiebonen worden geroosterd en fijngestampt met de vijzel, in combinatie met kardemom. Dit kruid heeft niet een bepaalde functie, maar de bedoeïenen vinden het gewoon een lekkere smaak.
Een koffiepot met een lange schenktuit wordt met water gevuld, en de gestampte koffie en kardemom worden erbij gedaan. Het mengsel wordt drie keer tot het kookpunt gebracht en daarna laat men het even rusten. Vervolgens wordt het geserveerd in kleine, porseleinen kopjes, ‘finghel’, die half worden gevuld.

'Al Heif': het eerste kopje koffie wordt door de gastheer ingeschonken en geproefd zodat de gast zich veilig kan voelen.
'Al Keif': het tweede kopje koffie wordt door de gast ingeschonken en geproefd.
'Al Dheif': het kopje van de gast is het derde kopje koffie dat wordt ingeschonken.
Amadea
11 jaar geleden
niko
11 jaar geleden
ok,dankjewel.de hoeveelheid kardemom dus maar uitproberen.,naar smaak.
niko
11 jaar geleden
ik zit nu aan aan kop sterke koffie met suiker en een kwart theelepetje gemalen kardemom,welk ik gewoon in de filter bij de gemalen koffie had gedaan.Heerlijk.het is een echte nieuwe smaaksensatie en het uitproberen waard.
niko
11 jaar geleden
bedankt.het smaakt ook op z`n hollands gemaakt ,met kardemom heerlijk.