Is te oude zonnebloemolie binnenkrijgen slecht voor je?

Ik heb geen frituurpan, daarom frituur ik altijd in een pan met gewone zonnebloemolie, en dit bewaar ik in een bak in de koelkast.
Ik heb net bittergarnituur gebakken, wat zuur smaakte en nu heb ik een hele vieze smaak in mijn mond. De olie was al een paar maanden oud.
Is dit heel slecht voor je? Ik kan op dit moment echt niet ziek worden.
Of kan je lichaam hier heel goed tegen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Je zult er niet snel ziek van worden. De olie oxideert, en wordt ranzig, dat geeft die zurige vieze smaak. Ook raakt de olie verzadigd door de leeftijd van de olie en door vaker verhit te zijn. De goede vetten maken plaats voor de slechtere vetten. Je wordt echt niet acuut ziek, maar je moet de olie voortaan vaker wisselen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je twijfelt achteraf, begrijpelijk. "Het kan wel" denken veel mensen. Frituren is echter een bereiding waar je slim mee moet omgaan.
Olie of vet waarin je frituurt, moet je goed behandelen.
Wanneer er een zure lucht omheen hangt, ontstaan er schadelijke stoffen. Dat risico kun je zelf heel goed wegnemen. Er blijven allerlei frituurresten in achter. Je wordt er ziek van, misschien niet deze keer na 1 bitterbal. Een volgende keer zou ik het niet doen. Een tip: neem goed waar. (kijk en ruik). Zie je vlokken in de olie of verkleuring? Zeker als de lucht zuur ruikt en er een duidelijke walm is, niet gebruiken.
Voor goed gebruik: olie/vet max. 5-7 keer gebruiken, na gebruik zeven en koel en donker bewaren. Indien nodig verversen.