Hoe herken je zoete maïs en suikermaïs?

Hoe herken je zoete maïs en suikermaïs. Ik heb namelijk zelf maïs geplukt en weet niet welke soort dit is. Weet iemand dit? Het ziet eruit als wat er normaal in het potje zit dus geen rare kleuren. De bladeren waren niet helemaal groen en er kwam een soort van rood haar uit de bovenkant.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

In Nederland wordt maïs vooral als diervoeder geteeld. Maar er groeit ook suikermaïs.
Suikermaïs is eigenlijk een foutje van de maïsplant. Normaal zet een maïsplant de suiker die ze maakt om in zetmeel. Die slaat ze op in de maïskorrels. Het is reservevoedsel voor het zaad. Maar een suikermaïsplant kan die suiker niet omzetten. Daarom smaakt de kolf zoet.
Suikermaïs wordt onrijp geoogst, zo’n drie à vier weken nadat de plant heeft gebloeid. Dan is het op z’n lekkerst. Daarna wordt het snel minder.

Afgerijpt zaad van suikermaïs kun je gemakkelijk herkennen: het is meestal verschrompeld. De korrels van zetmeelmaïs zien er mooi rond uit.
Andere kolven kun je trouwens ook eten. Maar die smaken naar zetmeel en dat is minder lekker.

De soort die jij hebt geplukt is waarschijnlijk snijmaïs. Die wordt geoogst tussen half september en half oktober. Zie foto hoe dat op het veld staat. In het algemeen wordt het gehele gewas met blad, stengel en kolven verhakseld met een maïshakselaar en ingekuild.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je mais wat als voeder voor het vee dient geplukt. Andere soorten groeien hier niet omdat ze niet rijp wordt. Dus kopen in de winkel waar bij staat wat het is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de keuken zit dit verschil in gebruik.
Zoete mais is de mais die gebruikt wordt als groente. Je kan deze zowel vers als in blik kopen.
Suikermais is de mais die gebruikt wordt om popcorn mee te maken.
Het verschil tussen beide is ook te zien aan de vorm. Zoete mais heeft de typische vorm van een maiskorrel, d.w.z. een zijdelings afgeplat en meestal citroengeel. Suikermais is kleiner en ronder van vorm eigenlijk druppelvormig, ook is deze gedroogd.