wat gebeurd er als je heel veel minder gaat eten? val je dan af?

een vriendin van mij is niet echt mager ze is niet dik maar ook niet mager.. nu eet ze de laatste tijd heel veel minder dan vroeger.. bijna niks. is dit wel goed voor haar? ik vraag me namelijk af of ze daar wel van vermagerd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
Het ligt er ook helemaal aan of je het onder controle hebt. Hoe oud is deze vriendin? Zit ze in de anorexia-leeftijd? Als dat zo is, is er goede kans dat ze zoveel behoefte heeft aan controle dat ze totaal geen controle meer heeft, en iets waarover je geen controle hebt is heel gevaarlijk.
Ritsuka
10 jaar geleden
wat is 'heel veel' minder?
Ritsuka
10 jaar geleden
@Cryo: er is trouwens niet echt een anorexia leeftijd, dat kun je altijd krijgen, onafhankelijk van leeftijd, geslacht of gewicht.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Maar de kans dat je anorexia ontwikkelt is wel degelijk afhankelijk van leeftijd en geslacht. Sterk afhankelijk zelfs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anorexia heeft idd niet met leeftijd te maken.
In de dagbehandeling van de kliniek waar ik zat was een vrouw van 43 die op haar 41e de diagnose anorexia nervosa had gekregen.
Er waren ook 2 jongens,dat komt veel echt vaker voor dan mensen denken.
Iedereen kan anorexia krijgen,wat Ritsuka zegt klopt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het *kan* iedereen treffen, dat klopt. Maar de *kans* is wel degelijk afhankelijk van leeftijd en geslacht. Uit Wikipedia: "[De ziekte] betreft vooral jonge mensen, meestal meisjes (90-95%) kort voor of tijdens de puberteit."

Antwoorden (4)

Ja, daar val je eigenlijk per definitie van af als je even actief blijft. Je verliest gewicht door de ademhaling en je wint gewicht door de opname van voedsel, dus als je de opname verminderd en de ademhaling gelijk blijft begint het gewicht af te nemen. Je kunt het ook redelijk goed uitrekenen hoeveel je afvalt als je je dagelijkse inname verminderd (vuistregel 1kg vetverlies per week voor een normaal individu dat nog maar de helft van het normale dieet eet, meer dan 2 kilo per week kun je eigenlijk niet afvallen als je niet abnormaal zwaar bent. Als je eenmaal een stuk lichter bent is ook de ademhaling verminderd, omdat je nu voor minder lichaam hoeft te zorgen. Je komt dus op een gegeven moment weer op een stabiel gewicht uit. Heel veel minder eten lijkt me niet zo een goed idee, op de korte termijn gaat het wat sneller, maar als je noodgedwongen stopt omdat je op een idioot laag eindgewicht zou uitkomen komt het er weer aan. Ik denk dat je beter op 70 of 80 procent van je normale dieet kan gaan zitten, waardoor je wel langzamer afvalt, maar wel langzaam naar een stabiel eindgewicht toewerkt. Wegen is nogal onnauwkeurig, vooral vanwege de vochtbalans, als je je graag vaak wilt wegen zet dan de cijfers in een excel tabel. Je krijgt dan een beetje een idee van de toevallige stijgingen en dalingen door vochtverlies en dergelijke en van de lange termijn trend van je gewicht, door een grafiek van je gewicht tegen de tijd uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde met een vriendin van mij, ze slaat haar ontbijt dagelijks over met als reden dat ze geen zin heeft om het te maken. Ze eet nooit boterhammen alleen heel soms wat fruit en 's avonds eet ze ook nooit vlees ofzo. Eerst at ze ook niks lekkers meer, maar we spoorden haar aan om wel chocolade enz. te eten. Dat deed ze wel dus het was geen anorexia, maar ze ging ook steeds meer sporten enz. Ze werd super mager en is dat nog steeds, want ze eet nog altijd bijna nooit. Ik zal dus maar goed op haar letten voordat het uit de hand gaat lopen, hoewel je er vrij weinig aan kan doen, want mijn vriendin luistert helemaal niet ons.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er totaal aan wat 'heel veel minder' is.
Stel: je verbrand op een normale dag 2000 kcal met je activiteiten, en je BMR is 1500.
Als je eerst 2500 kcal at, dan kwam je langzaam aan. Als je met die heel veel minder bedoeld dat je 1800 kcal gaat eten, dan zal je geleidelijk afvallen, want je verbrand meer dan dat je eet.
Maar als dat heel veel minder 1200 kcal is, dan val je uiteindelijk niet meer af, omdat je dan onder je BMR gaat eten.

Je BMR is basic metabolic rate, wat je lichaam minstens verbruikt aan energie als je echt niets doet. Dus alle processen als ademhalen en celvernieuwing etc.
Als je hier onder gaat zitten met je eten, ben je gevaarlijk bezig!

http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Op deze site kun je berekenen wat jij (of je vriendin) nodig heeft. Gegevens invullen (op metric zetten) en aan schuifjes draaien om je activiteiten in te vullen.
Nu zie je linksbovenin 2 getallen. Je BMR is waar je NOOIT onder moet gaan zitten met eten, dan ga je echt problemen krijgen en kun je symptomen gaan vertonen van anorexia (haaruitval etc)
Het 2e getal (TDEE) is wat je verbruikt met de ingevulde activiteiten. Als je dus op gewicht wilt blijven moet je dat eten, voor gezond afvallen kun je het beste een klein beetje (200-500) hieronder gaan zitten.

Als je vriendin met 'heel veel minder' eten onder haar TDEE zit, dan zal ze gaan afvallen. Als ze echt te dicht in de buurt komt van haar BMR, dan is ze erg ongezond bezig. Dan valt ze in het begin ook wel af, maar zal ze ook spiermassa verliezen en uiteindelijk gezondheidsklachten krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Weet je ook waarom ze bijna niks meer eet?
Is er een gezondheidsprobleem waardoor ze moeite heeft met eten, is ze niet tevreden over haar figuur?
Bijna niks eten is in elk geval niet gezond, en ik raad je aan professionele hulp voor haar te zoeken.
Als het een medisch probleem is, of een eetstoornis, dan kun je dit niet zelf oplossen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat bedoel je met metabool gewicht?
dat werkt maar heel even. Je lichaam went er aan dat je minder binnen krijgt en gaat juist reserves op bouwen. Als je dan iets eet slaat je lichaam het gelijk op en zal je dus niet meer afvallen. Buiten dat zul je door de honger steeds minder energie krijgen en dus ook minder verbranden.