is caffeine even "sterk" als theine?

Ik drink al maanden geen cafeïne meer, maar wel veel kruidenthee/rooibosthee enz. Nu heb ik er per ongeluk 1 gekocht waar wel theïne in zit. werkt dit net zo oppeppend als 1 kopje koffie? Of is theïne minder sterk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.9K

Het beste antwoord

Theïne is dezelfde stof als caffeïne. Het is dus precies even sterk.

Echter, in thee zit veel minder theïne dan in koffie, tenminste, als je beide op de hier gebruikelijke manier zet. Twee kopjes thee zijn dus minder "sterk" dan twee kopjes koffie, doordat je minder theïne/caffeïne binnenkrijgt.

Toegevoegd na 4 minuten:

Meer informatie vind je in onderstaande Bron. Hoewel er "Theine" in het URL staat, word je ogenblikkelijk doorverwezen naar de pagina over caffeïne. Op die pagina lees je dat theïne een andere naam is voor dezelfde stof.

Je kunt er ook vinden hoeveel theïne / caffeïne er ik een kop koffie of een kop thee zit.

In de tweede Bron (de Engelstalige pagina) staat dat het Mulder en Jobst waren, die bewezen dat het reeds eerder ontdekte theïne precies dezelfde stof is als het eveneens reeds eerder ontdekte caffeïne.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net voor.

Andere antwoorden (2)

Het is hetzelfde alleen zit in thee 40 mg en in filterkoffie 60 tot 120 mg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cafeïne en theïne is feitelijk dezelfde stof. Die is in thee minder geconcentreerd en ietwat anders gebonden waardoor de opwekkende werking geleidelijker verloopt.