Drop wordt van de zouthout struik gemaakt. Deze struik groeit alleen in een subtropisch klimaat zoals in Griekenland, Italië, Turkije en China. Als de zoethoutstruik is geoogst worden de wortels ervan gedroogd. Daarna worden ze gewassen en gesneden en weer gedroogd. Daarna wordt het gekookt tot dikke pap. Dat gieten ze in bakken en laten ze het afkoelen. Dan wordt het blokdrop.
De zoethoutwortel laten zien.

Een ander ingrediënt is zetmeel. Het wordt gemaakt van aardappelen en soms ook van maïs. Zetmeel maakt drop soepel en veerkrachtig. Vroeger werd hiervoor Arabische gom gebruikt. Dat is een soort hars van de acaciaboom. Die groeit in Afrika.

Twee anderen ingrediënten worden gebruikt om drop een kleur te geven. Voor zwarte drop gebruiken ze norit. En voor bruine drop karamel. Ze gebruiken ook zout, maar dat is geen keukenzout. Dat zout noemen ze salmiak.

Dan worden er nog verschillende kleur, geur,
Smaak stoffen gebruikt. Bijvoorbeeld honing, anijs, eucalyptus, pepermuntolie, menthol.
De laatste stof geeft een hete smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afgelopen tien jaar was Nederland de grootste fabrikant van drop in de EU. In tien jaar tijd is de productie van drop met een kwart toegenomen. Met een productiewaarde van 90 miljoen euro, neemt Nederland circa een derde van de EU-productie van drop en zoethoutextract voor zijn rekening.
De basis van drop is de wortel van de zoethoutstruik. Zoethout is al eeuwen lang bekend. Niet omdat het zo lekker werd gevonden, maar vanwege de geneeskrachtige werking ervan. De dropsmaak wordt veroorzaakt door een bepaalde stof in het zoethout – namelijk glycyrrhizine – die vijftig keer zoeter is dan kristalsuiker.
Het zoethout wordt vermalen en de pulp wordt gefilterd en ingedikt. Dat ingedikte extract wordt in grote blokken gegoten, de ‘blokdrop’
De blokdrop moet voordat hij voor de productie van drop kan worden gebruikt eerst worden opgelost in water. Dat gebeurt in de fabriek.
Hier worden verschillende ingrediënten zoals suiker, gelatine, glucosestroop, zetmeel en Arabische gom aan toegevoegd. Deze massa – het deeg – wordt computergestuurd op smaak gebracht en vervolgens in grote ketels gekookt (tot 135 graden) en via een dun buizenstelsel naar de gietmachines getransporteerd.Vervolgens word de drop in vormen geperst of gegoten en na 2 dagen drogen uit de vormen gehaald, schoongeblazen en geglansd.

Een interessante link, zie hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe word het drop gemaakt?

Als al de ingrediënten allemaal samen gevoegd zijn en in de juiste hoeveelheden word dit in machines verwerkt en wordt het warm in de mallen gegoten om de juiste
vorm aan het dropje te geven zoals boerderijfiguurtjes ,muntjes of
autovormpjes .
Dan blijven de dropjes in de mallen ongeveer twee dagen staan bij een
temperatuur van 65graden als ze uit de mallen komen worden ze
schoongeblazen en daarna worden de dropjes geglansd met een mengsel van
olie en bijenwas en gaan ze naar een inpak machines die de dropjes in
rolletjes in doosjes of in zakjes doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drop wordt gemaakt van de zoethoutwortelstruik. Die groeit in zonnige landen als Spanje, Italië en Turkije. Van de wortels wordt een soort pulp gemaakt en in blokken gegoten, dit heet ‘blokdrop’.

Pure blokdrop is niet lekker, dus worden de harde blokken in de Nederlandse fabriek weer zacht gemaakt. Vervolgens weet de computer precies welke ingrediënten moeten worden toegevoegd om bijvoorbeeld muntdrop of griotjes te maken. In de fabriek worden zo verschillende mengsels gemaakt met bijvoorbeeld suiker, salmiak of honing. Daarna worden de verschillende mengsels in het juiste vormpje gegoten. Dus salmiakriksen in grote muntvormen, honingdropjes in bijenkorfvormpjes etcetera.

Hierna moeten ze nog drogen en door een soort tunnel voor een glanslaagje. Uiteindelijk worden de dropjes natuurlijk in een zakje of een pak gedaan en kunnen ze naar de winkel.

Om te controleren of de dropjes wel goed zijn, worden ze in de fabriek vaak gekeurd.