Waar vind ik de houdbaarheidsdatum op een fles wijn?

Wij hebben super veel flessen wijn thuis liggen en weten niet meer hoe oud ze zijn en waar ze vandaan komen. Op de flessen staat wel een code ofzo, maar kan daar nou niet echt een houdbaarheidsdatum vanaf leiden.

Wie kan mij helpen uit te zoeken welke flessen wijn ik nog kan drinken en welke niet meer? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
28.3K

Antwoorden (5)

Bijna alle wijnen die u kunt kopen in de winkel zijn klaar om gedronken te worden. Een fles wijn is doorgaans zo'n 3 jaar houdbaar. Toch adviseren wij wijn niet langer dan 1 jaar te bewaren. Waarom zou u die fles wijn nou zo lang willen bewaren? De meeste wijnen worden er niet beter op door ze te bewaren. Neem geen risico's, tenzij u een hele goede kelder heeft of een wijnbewaarkast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste supermarktwijn wordt ern na een paar jaar niet beter op, en kan soms bijna naar azijn gaan smaken. Maar dat hoeft niet altijd.. sommige wijnsoorten kunnen na een paar jaar echt bijzonder goed gaan smaken!
Dat wordt gewoon proeven dus! (en de dag erna flink de roes uitslapen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze proeven of anders aanbieden op de rommelmarkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het overgrote gedeelte van de wijn die in de winkel te koop is moet jong gedronken worden. Deze wijn heeft dus geen lange houdbaarheid. Daarnaast is er een klein gedeelte dat enkele jaren te bewaren is. Als laatste is er klein deel van de wijn dat beter wordt door de wijn te bewaren. De houdbaarheid van deze wijn hangt af van de soort druif, klimaat, bodem en bereidswijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het etiket van een beetje redelijke wijn staat een jaartal, Voor de meeste van deze witte wijnen geldt een uiterste gebruiksdatum van ong.. 3 jaar mits koel bewaard. Voor enkele soorten kan een langere datum gelden.
Voor rode wijnen geldt een gemiddelde datum van 5 jaar, ook afhankelijk van de bewaarcondities, tevens met uitzonderingen voor de betere soorten.
Staat er geen jaartal, is dit vaak een mix van verschillende wijnen uit diverse landen, die wel binnen 1,5 jaar gedronken moeten zijn.
Ook het alcohol percentage is van belang.Wijn met 14% alc. zal langer goed blijven.