Wij vertrouwen doorgaans niet op regenwater; lopen wij hierdoor iets goeds mis? Dieren kiezen nl. vaak regenwater i.p.v. vers kraanwater.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

In ons hele land blijken giftige en moeilijk afbreekbare stoffen in het regenwater voor te komen. In de buurt van productielocaties komen extra hoge concentraties voor. Piekconcentraties zijn gemeten op een school in Terneuzen waar 2000 nanogram per liter hexabroomcyclododecaan (een brandvertrager die wordt gebruikt als vervanger voor polybroombifenylethers) is aangetroffen.

In Vlaardingen zijn in het regenwater hoge concentraties weekmakers aangetroffen. De hoogste gemeten concentratie di-isodecylftalaat liep daar op tot 100.000 nanogram per liter.

Onderstaande bron is één van de vele bronnen die ik had kunnen gebruiken. Regenwater is lang niet zo schoon als kraanwater dat is en ons immuumsysteem is niet opgewassen tegen alle troep die zit in regenwater.

Waarom drinken dieren wel regenwater? Het lichaam van dieren is bestand tegen een groot deel van de stoffen die in regenwater zit. Dit komt mede doordat dieren dit altijd al hebben gedaan en het lichaam langzaam maar zeker antistoffen is gaan opbouwen tegen deze ziekteverwekkers. Door dat mensen geen regenwater drinken hebben wij deze antistoffen niet en dus worden wij er ziek van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heb je ooit eens een poes de kraan zien opendraaien ?
Bovendien bezitten de meeste dieren een lager IQ dan de mens, en weten ze niet goed wat ze allemaal binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fargh (3209)
Heb je ooit eens een poes de kraan zien opendraaien ? ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je een hond uitlaat en die ziet een lekker plasje regenwater liggen kiest ie dat. Terwijl er thuis een waterbak met kraanwater staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope. gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat verkiest het regenwater in de druipschaal buiten in de tuin altijd boven het versgevulde schaaltje kraanwater wat altijd voor hem klaarstaat.
Een prima vraag dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad allerlei redenen waarom wij kraanwater drinken, die dieren niet hebben. Maar als dieren regenwater verkiezen boven kraanwater, zullen zij daar ook redenen voor hebben. Nou zijn hun redenen niet per definitie heel goed, ook van toepassing op mensen, of wegen ze op tegen de andere voor- en nadelen, maar wie weet ook wel. Dat maakt het een zeer goede vraag.
Ik zou zeggen probeer het :). Het weer is er nu goed genoeg voor.. :)

Slootwater vind mijn hond ook erg lekker. (Ook om in te badderen).

maar op serieuze noot: ik gok dat er een reden is waarom wij kraanwater gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat dieren geen kraanwater willen is omdat er vaak een gek geurtje aan zit, voor hun. Buiten ruikt het natuurlijker. Maar goed. De dingen die een kat en vooral een hond zonder problemen naar binnen werkt.. Die zijn zeker niet altijd goed voor ons. We hebben nu eenmaal een ander maag/daarm systeem.

Als jij regenwater opvangt en drinkt is het prima te drinken. Een vriend van e woont op Tasmanie, en al zijn water komt uit een regenwatertank in de kelder.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens kiezen niet ALLE dieren voor regenwater:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regenwater op zich is wel goed bruikbaar voor vele doeleinden. Er zitten echter minder mineralen in en vrijwel geen kalk. Dat zit wel in grondwater opgelost.
Nadeel van regenwater kan zijn dat luchtvervuiling in het water kan oplossen, ook dus virus sporen. De water bedrijven behoren gevaarlijke bestanddelen eruit te filteren.

Overigens is grondwater veelal regenwater van een tijdje geleden.

ps Ik heb wel eens regenwater gedronken. Zeker als je het vooraf kookt (thee/koffie van maakt) kan het geen kwaad. Wel opvangen middels een goed schone "trechter"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk vind ik dit een verdomde goede vraag want nou je t zegt; Mijn honden drinken ook liever het bijna zo goed als brakke regenwater uit de emmers achter thuis dan het schone drinkwater in hun bak. Maar iets goed zit er niet in regenwater wat je wilt missen. Je kunt je beter af vragen wat er allemaal in het drinkwater zit ( kalk Jodium chloor en weet ik wat nog meer) om het water zo schoon mogelijk te krijgen. En dat zit er dus allemaal niet in regenwater. Dus de enige reden die ik kan bedenken is dat een hond regenwater verkiest boven kraanwater is omdat daar juist NIETS in zit in plaats van iets goeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kraanwater smaakt anders. Veel dieren hebben liever geen kraanwater, maar ‘natuurlijk’ water waar niet allerlei stoffen aan toegevoegd zijn. Bij katten is dit algemeen bekend; Honden hebben het soms ook.

Regenwater is PH neutraal, en is ook niet gechloreerd of belucht of andersinds met fluor o.id bewerkt. Ook de ph waarde is neutraal hetgeen vaak zuriger is.

Wat een hond of kat echter niet kan ruiken of proeven, is dat er in regenwater veel gifstoffen zitten.
Die zijn niet goed voor de mens.
Daarom is het beter om kraanwater te drinken, dat gezuiverd is.