Waarom smaakt verse vis volgens de meeste mensen beter dan ingevroren vis?

Ik bedoel dus bijvoorbeeld verze zalm. Zalm wordt in Nederland nauwlijks gevangen en wordt dus bevroren aangeleverd in nederland en bij de viszaak ontdooit. Is dit nu lekkerder dan het bevroren zalmfilletje dat je bij de supermarkt koopt en dus ook ontdooit word, maar dan alleen bij je eigen thuis. Wat is het verschil en waarom laat de vishandelaar je er meer voor betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (5)

Wat technisch gezien de reden is weet ik niet,maar een versgesneden stuk zalmfilet is veel steviger en blijft veel beter van structuur na het bereiden dan die ingevroren filets,wat leeggelopen lappen zijn.
Ik zou zeggen,tast een keer iets dieper in de buidel en ervaar het verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is hetzelfde als alle andere voedingsmiddelen die je invriest. Vers smaakt beter omdat het nog niets heeft ondergaan. Alles is nog intact. Verse groente b.v. smaakt veel beter dan bevroren groente. Puur omdat het met het vriezen een soort van 'dood' gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke keer als je iets bevriest en ontdooit gaat de kwaliteit achteruit, volgens mij komt dat door de celwand die beschadigd raakt.
Hoe het kan dat die van de visboer lekkerder is, is misschien dat het niet zo lang bevroren is geweest als een supermarkt-diepvries zalm..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder produkt dat een bewerking heeft ondergaan loopt terug in kwaliteit. Hoe meer je ermee solt des te slechter de smaak.

De vishandelaar wil snel rijk worden als je ziet in wat voor auto's die aankomen op de markt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste probleem is de tijd die zit tussen de vangst, het eventueel invriezen en daarna hoe lang het duurt voor jij het stukje vis hebt of mag ontdooien. Bij lang invriezen ontstaan steeds grotere ijskristallen die de cellen (sappigheid/stevigheid) aantasten.
Hoe kleiner het stuk(je) vis of vlees hoe sneller dit verval optreedt.
Bij een supermarkt duurt de weg naar jouw keuken al gauw minimaal 1 - 2 weken. (en soms ligt het dan daar nog een tijd in de diepvries)

Een vishandelaar koopt direct van veilingen of tussenhandelaars. Grotere stukken/partijen en hij koopt niet meer dan hij snel kan verkopen. Hij haalt ze op en gaat ze direct verkopen. Een supermarkt kan dat niet.
Dus: doorlooptijd (veel) sneller, (enkele dagen max), grote stukken dus weinig verval en de vis gaat door minder logistiek handelingen heen.

Bovendien moet een vishandelaar het hebben van zijn kwaliteit. Anders kom je niet meer. En naar de supermarkt blijf je toch wel komen ook al hebben ze je ooit slechte vis verkocht :-)

Verse vis wordt alleen gekoeld en is het lekkerste. Maar dan moet ie wel binnen 48 uur in jouw keuken zijn. Dat lukt een supermarkt niet.

Een liefhebber...