Zitten er noten (sporen van) in kruidnoten/pepernoten of in het specerijenmengsel waarmee je ze zelf kunt bakken?

Toegevoegd na 26 minuten:
(Ik zit in het buitenland en kan geen verpakkingen bekijken)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Het volledig uitsluiten van de aanwezigheid van sporen van enigerlei noten is onmogelijk. Maar normaal gezien worden er geen noten gebruikt voor het maken van kruid- of pepernoten.
Als je kijkt op de inhoudstabel dan zou dat daar normaal gezien moeten vermeld zijn.
Het nootgedeelte in de naam slaat op het feit dat dit gebak er vroeger een beetje uitzag als een noot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp uit je vraag of je van kant en klare kruidnoten zelf nieuwe kunt bakken,de noten zijn van zichzelf al een eindproduct dus je kunt hier door toevoeging van bijvoorbeeld water of iets dergelijks geen deeg meer van maken om zo nieuwe te bakken,wel kun je ze gebruiken als onderdeel voor een ander recept zoals een bodem voor een taart of in een dessert
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je aparte vragen stelt, dus geef ik ook aparte antwoorden, want sporen van noten kunnen zowel in de ingrediënten zitten, als tijdens de bereiding in het product terecht komen.

Kruidnoten en pepernoten bevatten in principe (traditioneel receptuur) geen noten als ingrediënt, dus als er iets hiervan in zit, dan zal dit een spoor van noten zijn, geen grote hoeveelheden, en dat is mijn uitgangspunt in mijn antwoord hieronder, dat noten geen ingrediënt zijn, maar een vorm van ongewenste besmetting.
Dat is belangrijk als je slechts een zeer milde vorm van allergie hebt, maar daar ga ik niet er van uit, anders had je deze vraag niet gesteld.

Doorgaans zijn de handelaren in meel en bloem specialistische bedrijven, dus de kans dat het ingrediënt meel met sporen van noten besmet is, is gering, maar dat kan je nooit uitsluiten.
Handelaren in kruiden en specerijen (naast water en suiker het andere hoofd ingrediënt van kruid- en pepernoten) hebben echter vrijwel altijd handel in zowel kruiden en specerijen als noten en zaden. De kans dat een kruidenmengsel besmet is, is dus aanzienlijk.
Overigens heb je vaak als fabrikant geen zicht op wat er in de tussenhandel, in een schip, in een vrachtwagen, of in een loods kan gebeuren. Dat hoort niet zo te zijn, maar gebeurt wel, helaas.

Daarnaast kan uiteraard een kruisbesmetting plaats vinden in de fabriek: als de fabrikant alleen kruid- en pepernoten bakt (in heel Nederland is er geen één, voor zo ver ik weet, en ik weet heel veel hierover), dan zal dat meevallen, maar als ze andere producten met noten bakken... dan weet je ook dat dit een gevaar kan zijn.

De tekst "kan sporen bevatten van..." is niet verplicht om te gebruiken op een etiket, het is aan de producent om te beslissen of hij dit gebruikt om zichzelf af te dekken tegen een mogelijke kruisbesmetting.
Als je in het buitenland zit, en wil je meer zekerheid krijgen is het misschien een tip om even met behulp van een woordenboek of google-translator in de lokale taal te zoeken hoe je "noten" schrijft, en dan dit woord op de etiketten van de producten te zoeken.