Zijn mijn smaakpappilen anders?

Ik at gisteren nog een schaaltje lay's bolognese chips, de volgende dag wilde ik de zak leegmaken en toen smaakte het opeens anders dan gisteren, het was gekruider en een rookachtige nasmaak ookal is het nog 3 maanden in de houdbaarheidsdatum datum. En gekgenoeg proeven mijn moeder en mijn broer er niks anders aan. Zijn mijn smaakpapillen anders?
Alvast bedankt voor de reactie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Amadea
8 jaar geleden
Wat had je vlak daarvoor gegeten of gedronken?
Amadea
8 jaar geleden
Oftewel: als jij die chips at nadat je bijvoorbeeld een zure mandarijn naar binnen kreeg, dan zullen ze heel anders smaken dan wanneer je net een dubbelzout dropje op had.
Ivana
8 jaar geleden
...of net je tanden gepoetst!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn je smaakpappillen anders dan...? Dan die van je broer en moeder? Of dan een dag eerder?
Amadea
8 jaar geleden
Je hebt op een of andere manier jouw smaakpapillen verward. Kan je ook een leuk truukje mee uithalen: laat iemand met de ogen dicht zich goed indenken dat hij zo een hap van een boterham met hagelslag zal nemen; maar daarna geef je een boterham met pindakaas. De persoon zal vinden dat die heel raar smaakt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had wel nog een glas cola op, en dat truckje klopt wel ja haha! Ik maak me ook altijd teveel druk..

Het beste antwoord

Hoe iets smaakt is voor een deel afhankelijk van de contekst ; wat je daarvoor en daarna gegeten en gedronken hebt. Iedereen die wel eens koffie heeft gedronken na het tandenpoetsen weet dat.

Sommige smaken beinvloeden elkaar echter veel subtieler. Zonder dat het meteen 'ajakkes' is. Ze kunnen elkaar versterken, afzwakken, of zelfs volledig veranderen. Tel daarbij op dat smaak vooral ook een kwestie is van geur, en je zult begrijpen dat ook dat wat je (op dat moment of vlak daarvoor) ruikt, ook invloed heeft.

Wij hebben een heel ingewikkelde relatie met geur (en dus ook smaak). In grote lijnen kunnen we geuren wel herkennen en benoemen, maar vooral gemengde geuren vinden we heel lastig te onderscheiden. Zelfs vies of lekker is maar nauwelijks universeel. Geur is bijna meer emotie dan waarneming.

Niemand kan dus zeggen wat er de oorzaak van is geweest dat iets wat de ene dag zus smaakte, de andere dag zo smaakte. Dat kan dus iets zijn dat je gegeten of gedronken hebt, een geur die op dat moment in de kamer hing (of dat nu luchtverfrisser is , een kattebak die eigenlijk verschoond moet worden, onweer in de lucht of verse koffie), een geurtje dat je op hebt, de zeep waarmee je je handen hebt gewassen, verse bloemen op tafel, een merk tabak dat je niet gewend bent, alles kan (maar HOEFT niet per se) net op dat moment invloed hebben gehad op de smaak. En ook een (opkomende) verkoudheid kan natuurlijk je smaak tijdelijk beinvloeden.

Ook structuur van voedsel speelt een rol in de smaakbeleving, dus als de chips net iets sloffer (of juist uitgedroogder) waren dan gisteren kan dat ook de smaak beinvloeden. En hebben ze wellicht naast een ander voedingsmiddel gestaan dat een sterke geur afgeeft ?

Er is nog klein dingetje dat verschil kan maken, en dat is dat je smaak in de loop van de tijd verandert en zich ontwikkelt. Vooral tijdens je puberteit. Maar dat gaat meestal niet van het ene moment op de andere, dus meer vermoedelijk was dit een momentopname, en smaken ze volgende keer weer als vanouds. (Tenzij ze de smaak WEER veranderd hebben, want de chips van dertig jaar geleden zijn op geen enkele manier meer te vergelijken met de ... bagger van de laatste paar jaar. Maar dat verschil proef je niet in 1 zak.)

Maar met je smaakpapillen is vrijwel zeker niets aan de hand. Bovendien is dat niet de plek waar je de chips proeft ; die proef je in eerste instantie met je neus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Nu je het zegt denk ik ook dat het daardoor komt. Ik had dat nog nooit eerder meegemaakt, meschien toch de leeftijd denk ik :-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sorry !! er is een naam voor, het smaak verschil van verse chips en de smaak van chips de volgende dag. Mijn vraag is hoe heet die smaakbeleving ??

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat veel mensen dit weleens gehad hebben. Ik ook.
Het is normaal dat je smaakbeleving een beetje wisselt.

Je organen werken niet elke dag hetzelfde. Dit zijn kleine wisselingen, afhankelijk van alles wat je eet en doet.

Verkoudheid kan smaak sterk verminderen. Dat gaat over. Bij roken ook (wanneer je stopt).

Zo kan smaak ook tijdelijk versterkt worden.
Bij (minimale) dorst Kan je smaak versterkt worden. Bij echte dorst proef je niks meer.

Ook je geest speelt een rol bij smaakbeleving. En vermoeidheid.

Zo zijn er eindeloos veel trucjes om je smaak te beïnvloeden.