Je perst een stuk fruit uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men neme een hoeveelheid vruchten, en dan druk, druk ,druk, net zo lang tot het sap uit je vruchtjes komt gesijpeld.
13 jaar geleden
Nou, eigenlijk wat hierboven staat maar dan met heel veel fruit
http://vimeo.com/4674334
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe maak je de celwanden stuk zodat het vocht vrijkomt. Een sinaasappel lukt vrij makkelijk door te persen, bij een vrucht met een kleinere celstructuur, kun je de geplette vrucht centrifugeren, waarbij het sap eruit loopt en de pulp achterblijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een centrifuge kan je wortelsap maken. En met een citruspers kan je sinaasappels, citroenen, mandarijen en grapefruits uitpersen tot sap. Kijk voor die apparaten bijvoorbeeld op http://www.philips.nl/c/sap-machines-en-blenders/18217/dec/nl?showStaticDecision=true

Toegevoegd na 1 minuut:
mandarijen = mandarijnen

Zachtere groenten dan wortels kan je ook in een blender tot sap verwerken.
Amadea
13 jaar geleden
Sap is in de meeste gevallen de vloeistof die onttrokken wordt uit plantaardig materiaal.
Het is mogelijk om op verschillende manieren fysieke druk uit te oefenen op het plantaardige materiaal waarbij de vloeibare delen zich scheiden van de vezelige delen. Door de vloeistof op te vangen en eventueel middels een zeef te scheiden van de vezelige delen verkrijgt men het zogenaamde sap.
In een aantal gevallen is het ook mogelijk de vloeistof van de plantdelen te scheiden door simpelweg op de juiste plek een opening te maken in de plantdelen waarna de vloeistof er uit loopt en opgevangen kan worden.
Naast deze vorm van het maken van sap, misschien is winnen een beter woord, onderscheiden we nog enkele soorten sap. Voor de volledigheid noem ik ze hieronder maar mogelijk hebben ze weinig met de vraag te maken. Er zijn lichaamssappen, koeiesap en SAP. Allen zijn niet verkregen met bovenstaande methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe het fruit in een shaker en wat water zet de shaker aan en wallaaa!!!! leuke combenatie===kiwi+manderijn of framboos+aardbij leuk he en lekker!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel vruchtsappen worde als concentraat in olie vaten met daarin speciale zakken bevroren aangeleverd bij een verpakker daar worden ze opgeslagen in de vriezer als er dan een hoevelheid denk aan begginnen bij 10.000 liter van een produkt gemaakt moet worden haalt meen van te voren de benodigde vaten uit de vriezer zodat ze enigsinds kunnen ontdooien dan open men de vatten en zakken en sworden ze in een uitstort bak leeg gegoten die bak is een soort grote bad kuip meet een grijp/kiep arm om de vaten te kunnen legen onder in deze bak zit een as met overdreven groot schroefdraad die draait dus de pulp een leiding in ook de eventueel nog bevroren delen de leiding loopt in de fabriek lang een eent aantal grte roestvrij stalen opslag tanks die in grote verschillen tot wel 100 000 liter bij iedere tank zit een aftap kraan waaraan een flexibele slang gekoppeld kan worden die dan via de asluitbare deksel in de tank gehangen kan worden als de vaten leeg zijn word alles nagespoeld met water zo komt de pulp in de tank water word via de onderkant toegevoegd via een water meter zodat het aantal liter nauwkurig bepaald kan worden dan via een pasteursatie instalatie naar de vepakkingslijn voor veel multivit achtige dranken gebruiken naast sap concentraat ook siroop dat in vaak 10 liter jerry cans geleverd word deze worden dan via de mengbak toegevoegd en as het citroen zuur
er word van af een recept gewerk dat er bv zo uit ziet
2kg citruunzuur
2000 liter sinaas appel concentraat
1000 liter appel concentraat
20 liter zwartebes siroop
10 liter bosbes siroop
200 kilogram suiker
voor een bepaald multi vrucht merk(de hoeveelheden zijn fictief)
alle toegevoegde suiker word eerst gepasteuriseerd een een grote machine waar in het gedeurende een tijd onder voortdurend draaien verwarmd word en dan via leidingen met water gemend in de opslag tank komt

Toegevoegd na 8 uur:
bij het recept komt dan natuurlijk nog water maar dat begrepen jullie al hoop ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt vruchten ook in een stoomextractor doen, deze wordt verhit en het sap loopt eruit en wordt opgevangen in een bak. Is gelijk gesteriliseerd en is goed afgesloten jaren houdbaar. Goed voor wijnmaken.
Bronnen: