Ik heb nog bier maar de houdbaarheidsdatum is tot februari 2013 kan ik die bier nog drinken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1K

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan prima! Het was laatst nog op tv bij kassa dat dat gewoon kan. Zelfs na een jaar nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat het kan is logisch. Maar smáákt het dan nog? Of is het beter ergens anders voor te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, bier verliest geen smaak. Als je het koud hebt gehad en terug warm zet, kan het bederven. Maar anders is het heel, heel lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan het gebruiken om je haar te wassen ;-)
Schijnt wel goed te zijn voor je haar.

Andere antwoorden (2)

De houdbaarheid van bier afhankelijk van alcoholpercentage
Bier met een hoger alcoholpercentage (vanaf 11%) kan jarenlang goed blijven en kan zelfs door het rijpingsproces (net zoals kaas) zelfs lekkerder gaan smaken. Natuurlijk geven de verschillende brouwerijen een houdbaarheidsdatum af, maar (ongeopend) bier kan niet snel bederven. Alleen de smaak zal veranderen, brouwerijen zullen daarom (vaak uit commercieel oogpunt) zeggen dat bier hooguit 6 tot 7 maanden goed blijft om te drinken. Een smaakgarantie afgeven is dus niet mogelijk.
Het is belangrijk dat er geen lucht bijkomt. De meeste brouwerijen met een houdbaarheid van 6 maanden op de flesjes pasteuriseren het bier over het algemeen niet (zoals Brand bier) hierdoor behoud je een betere smaak, maar wel ten koste van een kortere houdbaarheid. Door de verwarming na het afvullen (pasteuriseren) en sluiten van flesjes in brouwerijen kan de houdbaarheid worden opgekrikt, om houdbaarheid te verlengen met verlies van smaak. Tot de houdbaarheidsdatum is bier goed te drinken, een aantal maanden erna ook nog.
Open dus gewoon een flesje en proef of het nog lekker is, vermoedelijk is je bier nog lekker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verplichte datum op het flesje is niet meer dan een richtlijn (bier mag zelfs nog verkocht worden na het overschrijden van de aangegeven houdbaarheidsdatum). De houdbaarheid hangt af van het soort bier en van de aangewende brouwtechnieken. Sommige bieren, zoals trappistenbieren, worden zelfs beter met de tijd. Niet de gezondheid komt in gevaar bij het drinken van sommige overjarige bieren, maar wel de smaak. Een aantal processen in het bier kunnen de zuurtegraad van het bier doen stijgen en daardoor de smaak veranderen en het aroma kapot maken. Als je bier dat een jaar over datum is nog goed smaakt, is er zeker geen probleem voor de gezondheid.