Hoe komt het dat je kaas zo lang buiten de koelkast kunt bewaren zonder dat het gevaarlijk bederft zoals vlees?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Het gaat bij vlees en kaas om verschillende bacteriën en schimmels met verschillende afvalproducten die uit hun levenscyclus komen. Die bijproducten van bacteriën vooral, is waar wij mensen ziek van worden. Bij vlees zijn die bijproducten ziekmakender dan bij kaas.

Daarnaast gaat bederf van vlees ook sneller dan van kaas. Kaas is van zichzelf wat zoutig. Dat zout is een conserveringsmiddel. Zou je vlees pekelen, dan neemt het risico op bederf fors af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kaas is vet en zout,en indien niet aangesneden, ook nog omgeven door een beschermende laag, die bacterieen tegenhoud.
Bij aangesneden kaas dringen de schimmelbacterien niet, of indien de kaas heel lang onbeschermd ligt, langzaam in de kaas.Maar de ontstane schimmel is makkelijk te verwijderen, door af te schaven.Er zijn kazen van meer dan 3 jaar oud, en dat zijn vaak de lekkersten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In vlees zit redelijk wat water, in kaas nauwelijks. In waterige omgevingen bederven zaken veel sneller, dan in zoete, zure of vette omgevingen. Daarom kun je kaas of jam gemakkelijk buiten de koelkast bewaren, en ham bijna niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vlees is dood, hè!
Een dood iets blijft niet erg lang goed.