Wat gebeurt er met de olijven als ze van de boom geplukt worden?

Olijven die je van de boom plukt smaken niet. Wat doet men met olijven voordat ze in een potje gaan. Worden ze gekookt ofzo ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Dit is een heel proces:
sorteer de olijven; haal alle kapotte olijven of olijven met kleine scheurtjes of gekke witte stipjes erop uit je oogst (en gooi weg, ze verstoren het rijpingsproces)
- maak een mengsel van water en soda (99% water en 1% soda). De olijven moeten helemaal onder water staan
- laat dit mengsel 15 tot 20 uur weken
- was de olijven met water, laat de olijven in water weken (steeds een paar uur, en een nacht weken) en was de olijven weer (het soda moet uit de olijven). Herhaal dit zeker 4 keer gedurende 2 dagen. Je kunt de olijven ook een halve dag laten drogen
-neem afhankelijk van het aantal olijven dat je wilt inmaken 1 of meerdere grote glazen potten (die zijn schoongemaakt met soda water). Maak een mengsel van water en zout (90% water, 10% zout) en zorg dat de olijven helemaal onder komen te staan.
- laat deze potten een ruime maand staan (op een donkere koele plek). Komt er tussentijds een wit laagje op het water schep dit dan af
Voor dat je ze kunt eten moet je de olijven wassen, zet ze dan in vers water met een heel klein beetje zout of marineer de olijven zonder water met olijfolie, knoflook en kruiden naar smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijn nicht in Syrie heb ik begrepen dat je goed in de gaten moet hebben dat er geen ratten op af komen terwijl je ze op die koele donkere plek hebt staan, die zijn er nl. dol op!

Andere antwoorden (3)

laten ze in de zon rijpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olijven moeten na het plukken zo snel mogelijk verwerkt worden: persen (olijfolie) of inmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allen als ze niet rijp zijn liggen ze in de zon
Zo van de boom kan je er weinig mee.

Als het tafelolijven zijn, worden ze in de week gelegd in zout water, met eventueel nog kruiden toegevoegd. Zodat ze zacht en eetbaar worden.
Als ze voor de olie zijn gaan ze naar de olijfperserij, waar ze geperst worden tot olie.

Kijk maar eens op deze blog. Is van een Nederlander die in Spanje wijn en olijfolie maakt.
http://www.terrapersonas.blogspot.com/

Is nog een heel werk. En er zijn heel veel verschillende kwaliteiten olijfolie. Is een interessant (en lekker) product.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitsorteren op grootte, evt. kleur, kwaliteit en dan evt. vullen en inleggen