75 g margarine
80 g rijststroop
25 ml melk
60 g cacao

Smelt au-bain-marie de margarine met de rijststroop. Doe de melk en de cacao erbij en roer tot een glad
mengsel Laat het dikke, gladde mengsel in ongeveer 1 uur in de koelkast stijf worden en rol er dan kleine
bolletjes van die je op bakpapier verder laat opstijven
Wil je bittere chocola, gebruik dan minder melk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Recept

Het is super gemakkelijk om zelf je chocolaatjes te maken.

De enige ingrediënten die ik gebruikt heb zijn:

■Rauwe Cacao poeder
■Kokosolie
■Lucuma poeder

Als eerste zet je een glas met kokosolie in een pannetje met warm water zodat de vaste kokosolie langzaam smelt.

Zelf gebruik ik een longdrink glas van 200 ml en vul deze voor ongeveer 3 kwart met de vaste kokosolie (125ml).

Dit smelt, en vervolgens heb ik nog een aantal keer een beetje extra kokosolie bijgevoegd totdat de gesmolten kokosolie iets meer als de helft van mijn longdrink glas in beslag nam.

Vervolgens voeg ik anderhalve lepel rauwe cacao toe. Dit goedje roer ik goed door met een eetlepel.

Als laatste gooi ik de lucuma poeder over de chocolade saus heen. Ik heb gewoon gestrooid, maar denk dat het ongeveer drie eetlepels waren.

Nogmaals mixen en klaar is je basismix.

En dit is ook direct het enige wat ik voor mijn eerste eigen-gemaakte-chocolade-avontuur heb gebruikt.

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.superfoodsblog.nl/zelf-chocolade-maken-met-rauwe-cacaopoeder/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt nodig;

250 gr. kokosvet, (te koop in Aziatische toko, goed gesorteerde supermarkt of natuurwinkel zoals 'de Tuinen',
260 gr. poedersuiker,
90 gr. cacaopoeder,
1 eetl aardappelzetmeel,
1 p. vanillesuiker of honing.

Vermeng alle bestanddelen, behalve het kokosvet en zet een pannetje/kom boven een andere pan met heet water. Zorg dat het niet een te heet waterbad is.
Laat het kokosvet in het waterbad smelten (of neem kokosolie, maar vet is lekkerder).
De droge, vermengde ingrediënten erbij doen, even doorroeren en alles een half uurtje in het waterbad laten rusten. Tot slot vul je het in vormpjes en laat het afkoelen en stollen.
Zelf doe ik er wel eens een scheut rum bij als ik de droge ingrediënten bij het gesmolten vet doe,

Dit is een goede chocolade om over taart ofzo te doen, maar is toch niet te vergelijken met echte chocolade. Al dit soort chocolades zal de cacaoboter missen en daarvoor moet je cacaoboter vaak uit het buitenland bestellen.
Ik ken hier tenminste geen winkels die het verkopen als los product. Misschien meldt zich nog iemand die wél cacaboter adresjes weet?
amc
11 jaar geleden
Vroeger maakte ze met cacao een soort koeken en later gingen ze het door gecondenseerde melk doen. Ik ken geen recept maar de echte chocolade word gemaakt van geroosterde cacaobonen die worden in een vacuüm pers tot een soort van witte vettige boter gemaakt en dan word het met melk suiker en cacao gemengt en dan krijg je chocolade maar dan valt niet te proberen ik zou een van die alternatieven gebruiken.