Is glucose fructose nu wel of niet goed voor je lichaam?

Als je glucose fructose in Google afbeeldingen zoekt krijg je best een negatief plaatje. :-) Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als het nu echt zo slecht is dat het gebruikt wordt in onze dagelijks eten. Want dan krijg je het elke dag binnen. Zie uit naar de reacties?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Glucose-fructose hoort bij de 'snelle suikers'. De koolhydraten komen heel snel in je bloed terecht, en dat is veel minder goed dan 'langzame' koolhydraten die zitten in producten als volkorenbrood, pasta en aardappels. Als je in één keer veel suikers in je bloed krijgt, kun je die namelijk niet meteen opgebruiken. Je moet de overtollige energie dan tijdelijk opslaan als vet. Doordat de suikers snel uit je bloed verdwijnen, heb je gauw weer trek. De kans dat je dan weer gaat eten en niet je vetreserves aanspreekt, is vrij groot. Dat kun je voorkomen door vooral langzame koolhydraten te nemen.

Een ander nadeel van glucose-fructosesiroop is dat er kwik in kan zitten, een giftig metaal.

Kortom: het is een goedje dat je niet alle dagen hoeft te vermijden, maar het is zeker niet echt GEZOND voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Glucose, fructose, suiker, allemaal even schadelijk voor de mens. We eten ieder gemiddeld 95 gram suiker per dag, lees ik net in de National Geographic augustus 2013. Welke suikersoort je ook kiest ( de meeste zitten trouwens verstopt in je brood, pastasausen, frisdrank, snoep, pakjes en blikken soep, alle kant- en klare maaltijden etc), we krijgen er veel te veel van binnen.
Gewone tafelsuiker bestaat in gelijke delen uit glucose en fructose. In fabrieken gebruikt men veel HFSC, glucose-fructosestroop. Glucose wordt omgezet in lichaamscellen door het hele lichaam, maar fructose vooral in de lever. Als je er te veel van opneemt in een snelle vorm, zoals in frisdrank en snoep ook druivensuiker dus, dan wordt al die fructose in de lever afgebroken, die daarbij triglycideriden produceert. Dat is een soort vetten. Een deel daarvan blijft in de lever zitten die daardoor kan vervetten met een hoop ellende. Er komen ook triglyceriden in de bloedbaan terecht. In de loop van de tijd gaat daardoor de bloeddruk omhoog en wordt het weefsel ongevoelig voor insuline die je zelf produceert, gevolg: suikerziekte, Diabetes II.
Moraal van dit verhaal: welke suikers je ook neemt, slecht zijn ze allemaal De enige oplossing om diabetes II en andere stofwisselingsproblemen te voorkomen is minder suiker te gebruiken. Minder dingen eten en drinken die zo van de fabriek komen is stap nr.1.