Kun je bepaald eten kleuren met kleurstof?

Ik wou als dat kon bijvoorbeeld paarse sushi of rode patat, of bijv. groene spaghetti maar is dat mogelijk met kleurstof? zoja hoedan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K
adriana
10 jaar geleden
Eten in kleuren die anders zijn dan je gewend bent kan vreemde reacties opleveren, b.v. onze senioren kregen bloemkool met een rode saus en daar was niet iedereen blij mee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan allerlei kleurstoffen kopen voor voedsel, in de meest geweldige, felle kleuren. Ik weet niet of je elk voedsel ermee kan kleuren, het voedsel moet de kleur natuurlijk wel in zich kunnen opnemen, en het wordt natuurlijk gemengd met de eigen kleur, maar je kan er wel veel gave dingen mee doen.
Amadea
10 jaar geleden
In Maleisië heb ik blauwe rijst gegeten, maar die viel echt niet goed...
Ritsuka
10 jaar geleden
aardappelpuree met kleurstof, word het ineens groen, haha.
Amadea
10 jaar geleden
Dan zou ik er liever spinazie doorheen mengen, of peterselie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Groot gelijk Amadea en het zal in ieder geval ook smakelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aardappel met spinazie is wel heel anders hoor, dat is een doffig donkergroen, met kleurstof kan je het fel neongroen maken. Voor speciale gelegenheden is dat best leuk.

Antwoorden (2)

Koken in bietenrood of met spinazie dat zijn wel de bekenste kleurstoffen die natuurlijk zijn, maar er zijn meer mogelijkheden, dat kun je lezen in de link:
http://www.food-info.net/nl/colour/natcolour.htm
Deze gaat over natuurlijke kleurstoffen, je kunt dit ook doen met chemische kleurstoffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zeker met pasta lukt dit goed, maar ook de lichte groenten kun je hiermee kleuren. Maar ook vlees en vis kun je door marineren aparte kleuren geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar moet je het dan ook eerst koken de pasta en dan de kleurstof er in laten trekken ofdaar voor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De pasta koken met spinazie of bietensap, je kunt ook gekleurde pasta kant en klaar kopen, zwart (waar dat mee gekleurd is weet ik niet), groen (spinazie) en rood (bietensap). Ook combinaties hiervan zijn kant en klaar te koop in alle supermarkten. Maar het is leuker om hiermee zelf te experimenteren.
Ritsuka
10 jaar geleden
Zwarte pasta die je in de winkel koopt is gekleurd met inktvis inkt. Die kocht ik tenminste eens bij de Xenos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat was het, maar daar kun je vast niet aankomen om het zelf te doen?
Ik heb zelf een aantal kleurstoffen die ik bij een kookwinkel heb gehaald. Ze hadden daar meer kleuren dan je kan bedenken.
Bij producten die goed vocht opnemen is het heel makkelijk om ze te kleuren, zoals rijst. As jij roze sushi wil maken hoef je alleen maar het water waar je ze in gaat koken rood te maken ( het komt er altijd iets lichter uit). Dit kan door middel van biet maar ook gewoon met wat kleurstof. Voorgemaakte pasta neemt de kleur van het kookvocht niet zo goed op, dus als je mooi gekleurde pasta wilt maken zul je zelf het deeg moeten maken, en de kleurstof door het deeg heenkneden. Dit gaat erg goed.
Ik heb nog nooit mijn patat geprobeerd te kleuren maar als jij groene patatjes wilt hebben zou ik het al volgt proberen: snijd zelf frieten ( bijvoorbeeld bintjes , die zijn halfkruimig wat vanwege het zetmeelgehalte - lees suikergehalte- uitstekend zijn om te frituren maar ze vallen niet uit elkaar tijdens het koke of frituren), blancheer ze net beetgaar in je groene water ( zetmelen nemen juist veel vocht op tot 100 graden), droog ze op een theedoek en frituur ze. Ze zullen aan de buitenkant net zo bruin worden als anders maar aan de binnenkant wel enigszin groen.

Maar je moet voorzichtig zijn met eten kleuren omdat de verkeerde kleuren braakneigingen kunnen opwekken bij mensen. Zoals groene patat waarschijnlijk