hoe hou ik de chocolade goed?

In de koelkast stoppen is niet goed, maar met dit warme weer is alle chocolade zacht geworden in de keukenkastjes... Wat zijn manieren om chocolade goed te bewaren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spijtig dat er bijna geen kelders meer worden gebouwd, doet men het toch staat er meestal een brander voor de verwarming en is de koelte in de winter verdwenen. Nochtans is een kelder de beste plaats om het te bewaren.

Antwoorden (3)

denk jijzelf dat het in de ijskast niet goed is of mag het niet? anders moet je het in de ijskast doen. en verder tja.. in de kelder als je die hebt. off als je echt wil improviseren is dat je het in een plastic zakje doet en dan in koud water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met warm weer kan je chocolade toch echt het best in de koelkast bewaren. Ik leg het in zo'n vakje dat in de deur zit. Daar is het minder koud dan in de kast zelf. En het is er nog nooit door uitgeslagen (zo lang blijft het er ook nooit in liggen; gaat meestal sneller op dan de bedoeling was!).
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovendien is er geen bezwaar tegen wit uitgeslagen chocolade eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de lage temperatuur blijft chocola alleen maar langer goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou dit een korte periode kunnen doen door het in een gesloten plastic zak te steken. Doe je dit niet slaat er iedere keer vocht op bij het openen van de koelkast, vocht is de grootste vijand van chocolade . Mijn ouders (bakkers) bewaarde de grote Callebout blokken (5 kg) in een droge donkere kelder, tijdens alle seizoenen. Door de grote hoeveelheid suiker is bederf haast onmogelijk, enkel het vet, -cacaoboter- kan ranzig worden door oxidatie. Daarom steeds donker bewaren.
"Chocolade altijd bewaren in een droge, donkere ruimte op een temperatuur tussen 12°C en 16°C. Dus nooit in de koelkast. Vermijd ook temperatuurschokken van meer dan 10°C: uw chocolade kan een witte schijn krijgen. Dit heeft geen invloed op de smaak, maar geef toe: een donkere, glimmende en goed uitziende praline of chocoladereep ziet er toch veel aantrekkelijker uit.

Chocolade nooit bewaren naast sterk ruikend voedsel. Chocolade kan geuren zeer gemakkelijk absorberen en dit zou de sublieme smaak van uw lievelingslekkernij kunnen aantasten.

De beste temperatuur om chocolade te eten is tussen 18°C en 21°C. Bij deze temperatuur blijft chocolade knapperig, maar kunnen alle smaken en aroma’s in uw mond vrijkomen. Geef chocolade dan ook altijd de tijd om te acclimatiseren van de bewaringstemperatuur naar kamertemperatuur.

Kwaliteitscacao, donkere en melkchocolade hebben van nature een lange houdbaarheid. De natuurlijk aanwezige cacao polyfenolen helpen de donkere en melkchocolade voor lange tijd te beschermen tegen oxidatie. Ze zijn natuurlijke bewaarmiddelen."

Toegevoegd na 7 uur:
"Chocolade producten moeten bewaard worden in een omgeving die:
vrij is van geurtjes
goed geventileerd is
een temperatuur heeft tussen de 18°C en 20°C
een relatieve luchtvochtigheid beneden de 50% heeft
en niet in contact met de vloer en muur en buiten bereik van zonlicht.
Problemen tijdens het bewaren worden veroorzaakt door het uittreden van suiker en vet.
Uittreding van suiker zorgt ervoor dat de buitenkant van de chocolade er grijs uitziet, dat als een dunne laag plakkerige siroop op de chocolade ligt of de chocolade bedekt in de vorm van kristallen. Het wordt veroorzaakt door de ontmenging van suiker uit de chocolade door oppervlakte vocht, wat uiteindelijk verdampt en suikerkristallen achterlaat. Een van de oorzaken is opslag onder vochtige omstandigheden. Chocolade zal het vocht aan het oppervlak absorberen wanneer het wordt bewaard bij een relatieve vochtigheid boven de 82% of 85% voor pure chocolade en 78% voor melkchocolade..."

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp44.htm