Als er op een verpakking van levensmiddelen staat dat er plantaardige olie in zit, welke olie zal dat dan zijn?

En waarom zetten ze dat dan niet op de verpakking.
Plantaardige olie is een ruim begrip.
Waarom doen fabrikanten hier geheimzinnig over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op het etiket mogen sommige ingrediënten met hun groepsnaam worden vermeld, bijvoorbeeld plantaardige olie. Deze olie kan dan afkomstig zijn van maïs maar ook van aardnoot, soja of noten en kan problemen geven bij mensen die allergisch zijn voor aardnoot, soja of noten.Over het algemeen zijn deze olieen geraffineerd , warm geperst.
Een geraffineerde olie is vrij van eiwitten en geeft in principe geen allergische reacties.
Een verdere specificatie is momenteel niet wettelijk verplicht, dus doen de fabrikanten verder geen moeite om het publiek nader te informeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan van alles zijn. Zonnebloem olie is waarschijnlijk omdat dat goedkoop te produceren is. Het zal geen olijfolie zijn :D

Waarom ze hier geheimzinnig over doen? Wellicht omdat het niet van belang is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen wettelijke verplichting om de plantaardige olie te specificeren.
Eerste reden om dat als fabrikant ook niet te doen is om de ingredientendeclaratie korter te houden (streven is vaak om de ingredientendeclaratie zo kort mogelijk te houden).
Tweede reden is dat niet specificeren de fabrikant de mogelijkheid geeft om verschillende olieen te gebruiken, afhankelijk van de prijs.

Zonnebloemolie is overigens relatief duur dus zal niet direct gebruikt worden als daar geen technologische reden voor is. Palm-, soja-, raapzaad of kokosolie is goedkoper.
Utrecht
14 jaar geleden
Plantaardige olie is olie die verkregen is uit zaden of een andere plantaardige bron, en die grotendeels bestaat uit esters van glycerine en vetzuren. Ze heet ook wel vette olie ter onderscheiding van etherische olie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze stoppen erin wat op dat moment de goedkoopste plantaardige olie is. De prijzen schommelen redelijk heftig.