Voedingsproducten die rijk zijn aan vezels, zijn onder meer fruit, groenten en volkorenproducten. Meer vezels eten hoeft helemaal niet te betekenen dat je je volledige eetpatroon moet veranderen. Per dag heb je ongeveer 30 gram vezels nodig.

- Een fruitsalade is gemakkelijk te bereiden.
- Eet een sinaasappel in plaats van sinaasappelsap te drinken.
- Eet de schil van appels en peren.
- Eet je aardappelen in de schil. De schil bevat juist de meeste voedingsstoffen.
- Eet volkorenbrood in plaats van wit brood.
- Noten zijn erg vezelrijk en dus een ideale snack.
- Eet havermout of muesli als ontbijt.
- Neem een lekkere maaltijdsalade als lunch
- Maak bij iedere maaltijd een slaatje klaar
- Maak meer maaltijden met zilvervliesrijst, tarwe, bulgur en linzen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn speciale vezel-flakes op de markt die je eet als cornflakes. Ze bestaan uit niet veel meer dan vezels.

Bruin brood is ook een goede voor vezels.

[quote=http://www.janssen-cilag.nl/bgdisplay.jhtml?itemname=reflux_food&product=none]

Vezels zitten vooral in de volgende voedingsmiddelen:

brood

* volkorenbrood
* krentenbrood
* roggebrood

granen

* zilvervliesrijst
* havermout
* muesli
* tarwekiemen
* gort
* boekweit
* zemelen

peulvruchten

* witte en bruine bonen
* kapucijners
* erwten
* linzen

noten en vruchten

* dadels
* vijgen
* gewelde gedroogde zuidvruchten
* noten
* sesamzaad
* maanzaad

[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peulvruchten (erwten, bonen, capucijners enz.)
Fruit
Groente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruin- en volkorenbrood...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vezels hebben geen energiewaarde, maar zijn essentieel voor een optimale werking van de maag en darmen en vooral voor de stoelgang.
Oplosbare vezels zitten voornamelijk in groenten, fruit en peulvruchten. Ze hebben een gunstige werking op de stoelgang.
Niet oplosbare vezels zitten voornamelijk in zemelen en volkoren graanproducten, zoals volkoren brood, pasta’s en ontbijtproducten (muesli, brinta). Deze vezels worden niet verteerd in de dikke darm en zijn onveranderd in de ontlasting terug te vinden.

Knolselderij is de wintergroente met de meeste vezels, namelijk 4,9 gram per 100 gram.

Witte kool Bevat slechts 11 kcal per 100 gram en is daarmee de slankste wintergroente. Bevat 2,8 gram vezels per 100 gram en is daarnaast rijk aan vitamine C.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Broccoli bevat volgens onderzoeksresultaat van de consumentenbond de meeste voedingvezels, gevolgd door bospeen, rode kool en sperziebonen. Brood, fruit,
groente en peulvruchten zijn belangrijke bronnen van voedingvezels. Acht gram bessen en drie gedroogde vijgen bevatten samen al elf gram vezels. Aardappels en volkoren brood bevatten ook veel vezels. Pasta en rijst juist niet, tenzij je kiest voor zilvervliesrijst of volkoren pasta. Over het algemeen komen de Nederlanders niet aan de aanbevolen hoeveelheid voedingsvezels. Per dag
heb je 30-40 gram voedingvezels nodig.
amc