Een gourmet staat voor een fijnproever op zijn Frans.
Het woord is afgeleid van gourmand, dat zoiets betekent als een enorme eter. Ik denk dat je aan 'gourmetten' dacht, maar dit is de oorsprong.
AWM
14 jaar geleden
Smulpaap in het Frans, omdat het zo lekker is, heet dat zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het is helemaal niet lekker. Het is vette troep.
Gourmetten is een typisch Nederlands fenomeen, dat waarschijnlijk overgewaaid is uit Azië. Het is vergelijkbaar met steengrillen en raclette, maar racletten doet men met kaas en het is typisch Zwitsers; terwijl bij gourmetten vlees, vis en/of groente gebruikt wordt. Een aanvullende mogelijkheid is het bakken van kleine omeletten of pannenkoeken. Het geheel wordt vaak aangekleed met verschillende sauzen en stokbrood.

Men gourmet meestal binnen, en met meerdere personen, meestal vier tot zes. Een elektrisch gourmetstel bestaat meestal uit 6 of meer pannetjes en een grillplaat (metaal of steen). Er bestaan ook eenvoudiger modellen met kleine spiritusbranders onder de pannetjes. Sommige mensen houden niet van gourmetten omdat het erg lang duurt, anderen vinden het juist een gezellige manier van eten. Gourmetten is al enige tijd een kersttraditie in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord Gourmet komt uit het frans, en betekend fijnproever, kenner van de goede keuken, culinair genieter.

Hieraan gekoppeld, is het woord gourmandises wat kleine exclusieve hapjes zijn.
Daarvan kun je weer afleiden als je aan het gourmetten bent, dat er in kleine pannetjes lekkere gerechtjes aan tafel bereid worden.
Dus niet alleen een worstje, een balletje gehakt of een stukje spek bakken.
Een goede Gourmet benodigd een gedegen voorbereiding, om vele ingredienten op een side tafel te plaatsen , teneinde een lekkere maaltijd te bereiden, en onder elkaar recepten uit te wisselen.