Waar kan je deze ingemaakte kersen vinden?

Ik ben 2 weken geleden een paar dagen naar Berlijn geweest en heb daar een grandioos dessert op waar een ingemaakt / ingelegd kersen op zaten. Het is niet "zomaar" de kers die je vind op de appelmoes van de bekende hotel keten in Nederland. Deze was wat donkerder met een knapperige velletje en zoet van binnen. Heb er een foto aangeplakt ( een foto zegt meer dan 1000 woorden :-) )

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk waren dat Sauerkirschen ; een iets stevigere kers dan de gewone (kriek) die ook veel lichter van kleur is. (Smaakt trouwens ingemaakt ook gewoon zoet).

Hele donkere kersen noemen ze ook vaak Schwarzkirschen. Het lastige is echter dat de zogenaamde Schwarzkirsche (die heel donker is) zowel een zoete als een zure kers kan zijn. En dat staat er op je ijsje natuurlijk niet bij. En dan zijn er nog de kruisingen. En je kunt ze allemaal kopen in glas of pot ; op sap dus.

Of je precies dat merk / die soort vind in de Nederlandse supermarkt durf ik niet te zeggen ; ik weet wel dat je in Duitsland inderdaad uit verschillende soorten ingemaakte kersen kunt kiezen. Kwestie van een paar merken / soorten uitproberen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De grap is dat zoete en zure kersen geen "zusjes" van elkaar zijn, maar behoren tot verschillende soorten. Kersen zijn familie van de rozenbottel, krieken zijn familie van de pruimen (net als abrikozen en perziken).

Bovendien lijkt me de kers op de appelmoes die je noemt een geconfijte kers (bigarreaux) , die weer een heel eigen smaak heeft. Smaakt feitelijk niet meer naar kers. Alle kersen in pot zullen gegarandeerd anders smaken dan dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan ook een amarena-kers betreffen. Dat is een zoete kers met een knapperig velletje en een uitgesproken kersensmaak. Het is een Italiaans product en het is in potten van glas of steen te koop. Als de Lidl de zogenoemde Italiaanse weken hebben, dan hebben ze ook de kersen. Ze zijn eeg smaakvol. Ongetwijfeld zijn er meer winkels waar ze te koop zijn. Probeer eens een Italiaanse delicatessenwinkel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Goeie tip! dat zal ik eens in de gaten houden,ik vind amarenakersen namelijk heel lekker vooral op ijs! Bedankt,+
Amadea
8 jaar geleden
Dat moet inderdaad een potje amarenakersen op zoete siroop zijn geweest.