De glazen deksel van mijn wokpan ontploft bij het 1e gebruik. Hoe komt dat?

Het deksel heeft ongeveer 4 minuten op de warme wokpan gestaan, ik neem het af en zet het op het aanrecht. Na 3 minuten ontploft het deksel. Helemaal gecrakeleerd.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
4.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Warm deksel rechtstreeks op een koud aanrecht?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank jullie voor het antwoord.
Ik vind wel dat dit in de gebruiksaanwijzing had moeten staan.
Gr
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
wij gebruiken een wokpan met een plat glazen deksel met een soort rubberen rand, dit al jaren zonder problemen ook al plaatsen we het deksel op een koude ondergrond na het wokken.
model ongeveer zoals deze, maar de onze is niet van aluminium. https://www.naduvi.nl/products/masterchef-wokpan-met-glazen-deksel-zwart-aluminium?variant=33699151773784&utm_source=google&utm_medium=cpc-shopping&utm_campaign=smart_shopping_BE&gclid=Cj0KCQiApsiBBhCKARIsAN8o_4hs9RiNd59It-JJqSyhgAKJ47vS7bcG340c_cOH-4f0UZXkiFEnNeQaAgKqEALw_wcB
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Heb ik ook wel eens met theeglazen gehad. Theeglas op het aanrecht, heet water erin gieten en de bodem breekt uit het glas. Van de zomer gehad met een glazen douchedeur. Warmte verschil en de hele deur spatte uit elkaar. Ik denk niet dat het in de handleiding hoort. Ik vermoed dat het met verschil in glas te maken heeft. Het ene glas kan er wel tegen het andere niet. Er hoeft maar 1 haarscheurtje op de verkeerde plek te zitten. En laat jij nou net dit ene deksel hebben.

Antwoorden (1)

Er zit een metalen rand om de deksel. Je hebt de deksel ( glas en rand ) verhit. Door nu de deksel op een koude aanrecht te leggen krimpt de rand door het snelle afkoelen. Dit heeft het glas niet kunnen weerstaan.