Waar vind je een lijst met goede suikers voor een koolhydraten arm dieet?

Er zijn zoveel nieuwe produkten, welke zijn wel geschikt voor een koolhydratenarm dieet, welke niet? Bv je hebt Basmati rijst, Thaise rijst, risotto,
Of je hebt bruine bonen, witte bonen, kikkererwten enz... welke zijn dan geschikt, welke niet.
Is kokosmelk toegestaan of juist niet, hoe kan je dat ergens terugvinden wat kan en niet kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Het enige handvat dat je hebt is : hoe onbewerkter hoe beter, en volkoren is het best.
Geraffineerde koolhydraten zoals suiker en bloem zijn gewoon altijd slecht.

Voor twijfeldingen (zoals rijst, mais e.d) kun je het beste zoeken naar wat de 'glycemische index' is. Normaliter alleen interessant voor diabetici, maar wel een goede indicatie over hoe 'langzaam' i.e. gezond het betreffende product is op het gebied van koolhydraten. Hoe lager de GI hoe beter, hoe hoger hoe slechter.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kokosmelk heeft een GI van 30 ; dat is relatief laag dus prima. Ook de 33 kC per 100 ml is keurig in een gebalanceerd dieet ; vergelijkbaar met magere melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

EEN koolhydraat arm dieet en dan zoveel informatie willen? Dat zou in je dieetvoorschriften moeten staan.

In mijn ogen maakt het geen bal uit wat voor soort rijst je eet maar ik kan niet zeggen wat je wel of niet mag eten als het om -een- koolhydraat arm dieet gaat. Daar mag je rijst of niet, daar mag je peulvruchten of niet en of je daar kokosmelk mag kan ik ook niet zeggen.

Ietsje specifieker lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: de koolhydraten en kcal van de ene of de andere rijst zullen niet veel uitmaken. Verder zou ik dit soort vragen aan je vrienden stellen, er zijn veel verschillende soorten diëten en ook kan de een strenger zijn dan de ander. Je kunt het hier nu wel vragen en denken dat het mag maar wat heb je er aan als je vrienden het toch niet willen eten. Verder was het handiger als je dat soort dingen in je vraag zet, gewoon omdat het een stuk duidelijker maakt.
Als je maar voor ogen houdt dat je';

Bij voorkeur onverzadigd vetten gebruikt zoals;dieethalvarine.dieetmargarine, olie en vette vis.
Beperk het vet en vooral van verzadigde producten zoals;
vlees,volle melk,volvette kaas en roomboter.

Zorg voor voldoende vezels. Voedingsvezels vertragen de opname van glucose in het bloed. neem dus vooral volkorenproducten, grove graanproducten, fruit, groente en peulvruchten.

Beperk alcoholgebruik. Alcohol kan het bloedglucosegehalte doen dalen. Het is daarom het beste als je iets alcoholisch drinkt, er iets bij te eten waar koolhydraten in zitten.

De hoofdzaak is dat je beter de koolhydraten in kleine porties over de hele dag verdeelt, zodat de spijsvertering blijft verwerken en dit voorkomt grote schommelingen in het glucosegehalte van het bloed.

Een koolhydratenlijst vind je hieronder. De producten waar voorkeur aan wordt gegeven, zijn natuurlijk het best.
Je hebt ook een middenkeuze en uitzonderingen. Die mogen wel, maar zo weinig mogelijk.
http://www.dekoolhydratenlijst.nl/koolhydratenlijst.pdf
amc
12 jaar geleden
Een een 'koolhydraat arm dieet' houdt in dat je weinig suikers tot je moet nemen.

Koolhydraten is de verzamelnaam van alle suikers en zetmeel in een product. Zetmeel wordt immers door de spijsvertering ook in suikers omgezet.

Elke suiker bestaat voor honderd procent uit koolhydraten.

Dus maakt het niet uit welke suiker je pakt..als je er maar niet teveel van tot je neemt. Natuurlijk bezien vanuit het door jou genoemde koolhydraat arm dieet.

Bij overmatig gebruik van suikers gaat het lichaam het teveel aan suikers omzetten in vetten en die 'bewaren voor de slechte tijden'

Hetgeen betekent dat het gebruik van suikers leidt tot overgewicht.

Als je dit wilt voorkomen kun je ofwel veel minder suikers nuttigen..ofwel..veel bewegen/sporten.

Elk product, dus ook kokosmelk, is in feite toegestaan..zolang je dat maar met mate tot je neemt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een koolhydraatarm dieet passen geen suikers.
Als je goede koolhydraten bedoelt? Koolhydraten in onbewerkte producten als volkoren graanproducten, peulvruchten.
Als je kiest voor zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen dan krijg je minder suikers binnen en veel complexe koolhydraten. Hoe minder bewerkt hoe meer goede suikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op deze site staan van alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen complexe koolhydraten en koolhydraat arm.

Complexe koolhydraten zijn de meer onbewerkte zetmeelproducten, zilvervliesrijst, volkoren brood, volkoren pasta, bijna alles wat volkoren is.

Koolhydraat arm zijn producten met weinig koolhydraten, dus vooral geen zetmeelrijke producten zoals brood, aardappelen, pasta, rijst: houd een beetje als handvat aan: alles wat van graan gemaakt word of wat daar op lijkt.
Koolhydraat arm is dus vooral groenten en vlees/vis/ei of andere eiwitbronnen.

Je kan ook als je twijfelt, een product googlen met het woord VOEDINGSWAARDE erachter, zo kom je vaak op voedingswaarde uit.

Ook zijn soms boeken over het GI (glycemische index) dieet erg nuttig, die hebben veel informatie over koolhydraten. Kijk is in de lokale bibliotheek.