Kinderen eten te veel CCC (chips, choco en cola) Wie is hier in de fout gegaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Dan moet je je afvragen wie hier invloed op hebben:

1 het kind
2 de ouder(s)
3 de media
4 de fabrikant / detailhandel

ad. 1 Het kind reageert op prikkels uit zijn of haar omgeving, zonder correcties zal het kind afgaan op zijn eigen prettige of onprettige ervaringen. Het kind kan hier dus niet in de fout gaan

ad. 2 De ouders hebben de opvoedende rol en moet op de prikkels die het kind krijgt bijsturen. Dat noemen we opvoeden. De ouders hebben op het CCC probleem dus veel invloed. Niet alle ouders hebben voldoende competenties om hier genoeg sturing aan te geven of vertonen zelf slecht voorbeeldgedrag. Ouders kunnen hier dus in de fout gaan.

ad. 3 De media heeft veel invloed via tv, radio, internet en in winkels. Het kind struikelt over verleidelijke boodschappen (letterlijk en figuurlijk). De media houdt alleen maar rekening met de belangen van kind en ouders voor zover de wetgeving dit eist. De media kan hier dus niet in de fout gaan.

ad. 4 De fabrikant / detailhandel wil zoveel mogen verkopen. Dat is hun core business. Zij produceren consumptieartikelen die binnen de bestaande gezondheidswetgeving vallen. Zij proberen via de media kind en ouder te bereiken en te laten bezwijken. De handel kan hier dus niet in de fout gaan.

Antwoord: de ouders zijn hier het meest in de fout gegaan.

(je kunt je wel afvragen of de wetgeving aangepast moet worden zoals bij alcohol en tabak)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Bij kleine kinderen: de ouders. CCC is een makkelijke manier om je kind even (letterlijk) zoet te houden.
Bij oudere kinderen: zoetigheid is op scholen nog steeds te krijgen. Weg met die machines met snoep en frisdrank en bied gezonde alternatieven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De onwetendheid van de ouders en het gemakzucht en voldoende geld is hier de oorzaak van. Als een kind zeurt, geef je ze wat en je heb weer even rust. Maar een kind wil altijd meer en weet even doordrammen en het is er weer. Maar ook reclame op tv over snoep en cola waardoor het kind en ook de ouders denken dat het heel gewoon is om altijd maar te snaaien. Vriendjes doen het ook en als je thuis niets krijgt, dan moet je daarheen, om dan thuis weer te zeuren, ik krijg nooit wat!!!! Bij mijn vriendje krijg ik altijd snoep en cola. Zo gaat het maar door net zo lang totdat de kinderen een machtspositie hebben in huis en het gewoon altijd in huis is. Schuldige dus de maatschappij en de ouders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk zijn de ouders hiervoor verantwoordelijk.Als zij een regelpatroon aanhouden,dat het niet de hele dag luilekkerland is,en geen bergen van deze "versnaperingen" in huis halen,wordt het probleem al een stuk kleiner.
Laat de kinderen op gezette tijden eten,maak een schoteltje met wat schoongemaakt fruit klaar,en geef een kop thee als ze uit school komen,inplaats van zoete frisdrank.
Als je dit volhoudt lukt dit best,en is goed voor allemaal.Een enkele keer per dag een snoepje of een glas fris moet echter wel kunnen.Maar met mate!

Op de scholen zouden ze in de automaten belgde broodjes en fruit moeten verkopen.
Maar dit zal waarschijnlijk minder populair en dus minder winstgevend zijn.Een punt wat voor de schooldirectie en concierges toch wel mee zal tellen.

Ook dit alles is een gevolg van deze tijd,en zal alleen door goed overleg en samenwerking ten dele op te lossen zijn.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat het ontwetendheid is, ik ga vooral voor de gemakszucht. Kinderen worden ook door hun ouders voor de tv gedropt in plaats van de tuin in gestuurd.

Laatst moest ik oppassen bij 2 kids. Ik vroeg (aan hun ouders) wat zij moesten eten. Ik kreeg als antwoord: geef ze maar een van de 4 P's (pizza, patat, poffertjes, pannenkoeken). Gewoon gemakszucht. Mensen vinden een kind leuk voor erbij en moet vooral voor zo weinig mogelijk overlast zorgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het gedeeltelijk eens met de stelling dat de ouders hier alleen! de fout in zijn gegaan, daar naar mijn mening elk kind vanaf een bepaalde leeftijd hun eigen normen en waarden moeten zien te bepalen en dit alleen kan door veel vallen en opstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is de vraag of kinderen uberhaupt teveel CCC eten. Wie beweert dat? en wat is teveel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat je waarschijnlijk bedoelt, ook op antwoord van bovenstaande vraag, is dat er een aantoonbaar verband is tussen CCC en te dikke kinderen, ook wel obesitas genoemd.

Er zijn meerdere antwoorden al genoemd, maar wat ik nog miste is een idee dat al langere tijd leeft en dat is die van het eten om de psyche tevreden te stellen.
Kinderen die gepest worden hebben vaker overgewicht, komt dit doordat ze worden gepest of andersom?

In ieder geval blijkt dat kinderen die zich eenzaam voelen, en dat is ouders, andere kinderen (?) en school/samenleving te verwijten, meer gaan eten en ongezonder worden. Het is dus een complex cyclisch proces dat doorbroken moet worden omdat het anders niet meer doorbroken kan worden.

Veel eten, en te dik zijn, is ook nog eens verslavend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een recent onderzoek heeft aangetoond dat het ook aan het groeiproces ligt dat het kind doormaakt. Al snel bleek dat de grootste ‘zoetekauwen’ opvallend veel lichaamsstoffen aanmaakten die duidden op een sterke groei van hun botten.
Dus gedeeltelijk ligt het aan de natuurlijke behoefte van het kind en daarnaast uiteraard ook aan het wel of niet voorhanden zijn. Het opvoeden van een kind met 'gezonde' alternatieven is natuurlijk altijd de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
schuld van de reclame en gemakszucht van de ouders
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pappa en mamma, dan een hele tijd niets en dan in willekeurige volgorde de rest van de wereld