Waarom moet je eigenlijk olie/zout bij de pasta gooien?

Zelf doe ik het nooit en mijn pasta lukt altijd wel. Maar ik zie het heel veel mensen doen en die vertellen dan dat dit moet. Iemand enig idee wat de reden hiervoor is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
8.3K

Het beste antwoord

Zeker geen olie toevoegen .Dat is pure verspilling.Wel zout in de verhouding 10 gram per 100 gram pasta en niet op het einde van de kooktijd. Wel zeezout of kristallen steenzout gebruiken. Ook niet afspoelen met koud water om de zetmelen te verwijderen. het belangrijkst is dat de pasta in ruim water kookt (1 liter water per 100 gram pasta) Het belangrijkst is dat de pasta "al dente " of beetgaar is. Daarom nooit snelkookpasta kopen want die heeft geen ziel, want hij is gemaakt van inferieure durumtarwe en vertoont na garing geen volmaakte eiwitten.Want dwars door het midden van de pasta loopt een keten van zetmeel en eiwitverbindingen. Als de pasta kookt lost de buitenste laag zetmeel op en komt in het kookwater terecht, maar in het midden van de pasta blijft de keten intakt. Dat is de "ziel"
Gecondeseerd vanPag. 285-286-287 uit Giorgio Locatelli "Made in Italy -Fontaine Uitgevers- Lannoo. Samen met het boek "De Zilveren Lepel" De Bijbel voor italiaanse koks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een vaste gewoonte waar maar weinigen over nadenken: een scheut olijfolie in het kookwater van de pasta.

Het wordt gedaan om de slierten niet aan elkaar te laten plakken.

'Onzin', aldus Gerardo, die in De Pastafabriek in Amsterdam dagelijks pasta draait voor Italiaanse restaurants.

'Zolang het water goed kookt en dus bubbels vormt, kan de pasta onmogelijk aan elkaar kleven.'

Ook na het koken helpt zo'n scheut in het kookwater niet, zegt Gerardo, want de olie zal mee wegspoelen bij het afgieten.

Pas als de pasta niet direct wordt geserveerd, krijgt de olie een antiplakfunctie.

In dat geval moet je eerst de pasta koud afspoelen, en daarna de olie erdoorheen roeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Merci chef!
Zout = zodat het water eerder kookt en misschien voor de smaak.
Olie = tegen het overkoken, zodat het water niet gaat schuimen, waardoor de deksel van de pan getild wordt en het schuim uit de pan stroomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat het helpt, dat zout. De vraag van Anne was, waarom doen mensen dat? Ik zal het beter formuleren, "omdat men zegt/denkt dat het dan eerder kookt", (heb ik zelf ook geleerd op school) De olie helpt bij mij wel tegen overkoken, doe ik ook bij aardappels, en rijst. Dus daarom doen mensen dat... Dikke onzin natuurlijk ;-)
Als antwoord op de vraag: tegen het plakken van de pasta na het afkoelen