Waarom ga ik hikken na het eten van pittige dingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
12.3K

Het beste antwoord

Hik krijg je door periodieke onwillekeurige contractie van je middenrif.
De middenrif wordt aangestuurd door de nervus phrenicus, dat is een zenuw die loopt vanuit je nek, langs meerdere anatomische structuren in de borstkas, inclusief je slokdarm, tot aan je middenrif (zie de link voor de route van de zenuw)
Als deze zenuw geïrriteerd raakt, dan gaat hij onregelmatige signalen sturen naar de middenrif, en krijg je de hik.

Als je bij voorbeeld iets heel koud, of heet, of pittig, of met prik drinkt of eet, dan gaat dit werken op je slokdarm en je maag, en is er dan een kans dat je nervus phrenicus geprikkeld wordt en raar gaat doen, en je hik krijgt.
Veel mensen krijgen het van frisdrank, vanwege de kou, het zure, en het effect van gas dat je slokdarm doet uitzetten.

Niet bij iedereen lopen de zenuwen precies dezelfde baan door het lichaam, en soms zijn deze beter afgeschermd door een laag vet, of gewoon minder gevoelig. Of je maag en slokdarm ook gevoeliger zijn voor pittig eten, zal ook invloed hierop hebben.

Een andere mogelijke verklaring is dat als je pittige dingen eet, dan ga je vaak onregelmatig ademen, of probeer je extra lucht te happen, om zeg maar "de brand in je mond te blussen"... Door al die acties kan je nervus phrenicus overgeprikkeld raken, en onregelmatig werken, waardoor je middenrif gaat onregelmatig werken, en dat betekent dat je hik krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk probeert je mond de pittige dingen zo snel mogelijk door te slikken. Hierdoor neemt de kans op "hikken" toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door die pittige dingen raakt je slokdarm geïrriteerd en dan krijg je de hik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel de juiste oorzaak ervan nog niet bekend is, veronderstelt men dat de hik ontstaat doordat het middenrif wordt geprikkeld. Dit zou gebeuren door het uitzetten van de maag, bv.:
na een zware maaltijd;
door te snel te eten zonder goed te kauwen;
door het drinken van koolzuurhoudende dranken.
Maar ook in tal van andere situaties kan de hik opkomen:
als je honger hebt;
na het eten van pikante voeding;
bij spijsverteringsstoornissen;
bij zwangerschap;
bij hyperventilatie;
bij overdreven zenuwachtigheid;
na de inname van bepaalde geneesmiddelen (bv. slaapmiddelen);
na een open hart- of longoperatie;
na het drinken van aanzienlijke hoeveelheden alcohol;
bij ernstige ontsporing van de functie van bijvoorbeeld nieren en/of lever.