In welke andere landen eten de meeste mensen vaak iets wat Hollandse pot is of wat daarop lijkt?

13 jaar geleden
in: Koken
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waaruit bestaat 'Hollandse Pot"?

Het beste antwoord

Ik ben voor lange tijd in Duitsland, Polen en Noorwegen geweest.

Eigenlijk vond ik niets op Nederlands eten lijken. Tenminste, alles naast de aardappelen niet. In elk land at men veel aardappelen. In Polen gebruikt men ook jus, en is er meestal vlees en groente te vinden naast de aardappelen. Net als in Duitsland, waar ze als vlees heel vaak worsten aten. In Noorwegen at men ook vlees naast de aardappelen, maar wel iets vaker vis dan hier in Nederland.

Toch was het allemaal anders, ik heb het nog over stamppot gehad. Nergens, en echt nergens deden ze dit. Ohnee, toch wel, in Polen. Alle restjes werden samen gevoegd, gestampt en aan de varkens gevoerd. Zij keken dus erg vies toen ik het over stamppot had. Dat is varkensvoer, was hun antwoord.

Toch vind ik het eten in Scandinavie, Duitsland, Polen, Oostenrijk, België wel redelijk vergelijkbaar met het Nederlandse eten. Alleen hebben die landen veel meer specialiteiten, zoals de Duitsers met worst, de Scandinaviers met vis en wild. En de polen met deeg, en vlees. En de Belgen, die maken altijd mooie gerechten van vlees en groente.

Als je kijkt naar de Fransen, Italianen en Spanjaarden, dan is dit veel minder vergelijkbaar voedsel.

Maar om het nou Hollandse pot te noemen, ik zou het liever noemen: Germaans voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De Duitse keuken en ook de Scandinavische lijken behoorlijk op de Nederlandse keuken. Daar wordt dus ook "Hollandse pot"gegeten.
13 jaar geleden
Ik was een keer in Aruba en daar kon je bij een temperatuur van 35 graden in een eetcafé boerenkool met worst en zuurkool bestellen! Dat vond ik wel grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
De Surinaamse zanger Max Woiski zong eens een lied, waarin hij o.m. zoiets zong als: "Boerenkool met rookworst eten wij in Nederland, in Suriname rijst met kouseband, boerenkool met rookworst is heerlijk, maar alleen in Nederland, wat kunnen we anders eten in dit koude kikkerland". Als in Aruba echter boerenkool met rookworst verkrijgbaar is in een eetcafé, misschien dan ook wel in Suriname. Zouden er dan wel veel Surinamers op af komen? Aan het lied te horen denk ik van niet. Maar je weet het nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat eetcafé zich richtte op de vele Nederlanders die daar wonen, niet op de Arubanen.
Misschien kun je beter spreken van Polder-pot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je dan in de landen moet zoeken waar nederland vroeger een kolonie heeft gehad, zoals Antillen en Zuid Afrika. Ik weet ook dat in Sri lanka de naam boontjies gebruikt wordt voor sperzibonen
anneliez
13 jaar geleden
1. Wat is Hollandse pot?
2. Neem maar aan nergens buiten Nederland en de Costa's van Spanje (maar dan wel de goedkopere badplaatsen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelfs in Nederland kun je niet vaak Nederlands eten. Er was in Amsterdam een restaurant, maar dat was niet te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik al een tijdje niet meer in Nederland woon, werd er weleens gevraagd wat nu echt een Hollandse maaltijd is. Over het algemeen is Hollands eten vrij saai...

ALs ik dan uitlegde bv hutspot, werd er een neus opgetrokken van hier tot Tokio...

Maar ik denk toch echt Hollands eten zoals hutspot of stamppot...echt Hollands is en misschien de buurlanden ook een beetje dezelfde ingredienten gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belgische stoemp ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker hollands :-))